Borlänge kommun
Växel: 0243 - 740 00
Öppettider: 07:30-16:15
Barn- och bildningsnämnden
Bevakas och hanteras av registrator för nämnden:
0243-740 00 vx
Borlänge kommun, 781 81 Borlänge
Besöksadress: Röda vägen 50
Dela sidan på sociala medier

Lämna synpunkter och klagomål

I Borlänge kommun gäller dessa rutiner för att ta emot, utreda och i vissa fall åtgärda de klagomål som en elev eller vårdnadshavare har mot utbildningen.

Hur lämnar du synpunkter?

1. Vänd dig alltid först till berörd personal på den förskola eller skola som det gäller.   

2. Om du upplever att du inte fick gehör i första steget, vänd dig till berörd rektor eller förskolechef på den förskola eller skola som det gäller. Kontaktuppgifter finns på varje enhets hemsida. 

3. Om du inte är nöjd med rektors eller förskolechefs svar kan du lämna in skriftligt klagomål till verksamhetschef. Du fyller då i e-blanketten för synpunkter och klagomål som du finner här

När du skickat din anmälan får du ett svarsmeddelande om att ditt klagomål eller dina synpunkter har kommit fram.

Utredning

Kommunen utreder ditt ärende och ger dig återkoppling. Om utredningen visar att det finns brister i verksamheten är kommunen och/eller ansvarig chef skyldig att åtgärda det.

Tänk på: Alla klagomål som utreds diarieförs och blir därmed en allmän handling. Det kan betyda att vem som helst har rätt att läsa handlingarna. Vi kan dock, med stöd av bestämmelserna i offentlighets- och sekretesslagen, hemlighålla vissa känsliga uppgifter.

Om du vill kan du göra anmälan anonymt, men då kan inte Borlänge kommun ge återkoppling på ärendet. 


Sidan senast uppdaterad