Sandra Nilsson valde att testa en helt ny bransch. Efter 17 år med jobb i butik utbildade hon sig till målare via vuxenutbildningen i Borlänge.

"Det är väldigt kul att lära sig nya saker!"

I augusti 2022 började 36-åriga Sandra Nilsson sin utbildning till målare, efter 17 år i butiksbranschen. Drygt 40 veckor senare har hon avslutat studierna inom vuxenutbildningen och gått direkt vidare till anställning som lärling på det företag där hon gjort praktik under utbildningen.

– Jag hade varit på samma företag i 17 år och har en examen i butikskommunikation sedan tidigare. När jag flyttade hem till Dalarna från västkusten för några år sedan fick jag motsvarande jobb här som jag haft där i många år. Cirkeln var sluten på något sätt, men det var dags för något nytt, säger Sandra Nilsson.

Måleri är en av många olika yrkesutbildningar du kan gå inom vuxenutbildningen i Borlänge. Utbildningen är förlagd på Hushagsgymnasiet och består av både teori och praktik.

– Det var mycket praktiskt, vilket passade mig väldigt bra. Vi varvade praktiskt arbete med teori i sal men det var aldrig teori en hel dag. Det kunde vara så att vi gick igenom något teoretiskt och sedan gick ut och övade praktiskt på det vi gått igenom, berättar Sandra.

APL och lärlingsplats på företag

Förutom de praktiska övningarna på skolan ingår även arbetsplatsförlagt lärande (APL) i utbildningen, det vill säga praktik på företag. Redan efter ett par månader, i oktober, gick Sandra ut på sin första av fyra praktikperioder och tillbringade då två veckor på ett företag i branschen. Efter att ha avslutat utbildningen har hon nu blivit anställd som lärling på samma företag.

– Lärlingsperioden är ju som en form av utbildning det också, fast man får lön. Det är ju helt otroligt bra och inte många utbildningar där man har den förmånen, säger Sandra.

Utbildning och nytt jobb inom ett år

Sandra känner att hon valt rätt utbildning och trivs jättebra. Dessutom tycker hon det är riktigt kul att vara ny på jobbet och hela tiden få lära sig nya saker.

– När man varit på samma företag väldigt länge kan det nästan kännas som att man hör till inventarierna ibland. Lite så var det för mig och då kände jag att det var dags att testa något helt annat, säger Sandra.

Att det blev just måleri kanske inte var så konstigt då Sandra alltid tyckt om att jobba med kroppen och att se resultat på det hon gör.

– Målare är ett väldigt tacksamt jobb för man ser ju skillnad snabbt. Samtidigt fick man syn på en massa andra utbildningar också när vi gick på Hushagen, som mureri till exempel. Det finns ju hur mycket som helst att välja på, säger Sandra.

Längden på vuxenutbildningens yrkesutbildningar i Borlänge varierar mellan 20 och 80 veckor. Just måleri är 40 veckor lång. Att byta inriktning i yrkeslivet behöver alltså inte ta flera år.

– 40 veckor går så snabbt! Jag kommer ihåg att jag tänkte när jag sökte att om jag kommer in så är jag ute och klar redan om ett år, säger Sandra.

Tips till blivande hantverkare

På frågan om det är något hon tycker den som funderar på att söka måleri – eller annat hantverksyrke – ska tänka på, svarar Sandra att man bör vara åtminstone lite fysiskt tränad eftersom det handlar om kroppsarbete som kan vara ganska slitsamt. Att jobba mycket med armarna ovanför huvudet kan till exempel ge känningar i axlar och rygg. Färghinkar, slipmaskiner, dammsugare och annat man behöver som målare väger också en del.

– Ibland kan det ju vara att du ska fyra våningar upp och det finns ingen hiss och då ska du bära allting upp och ner. Så det är ett tips: börja träna redan innan, säger Sandra halvt på skämt, halvt på allvar.

Bra klass och vänner för livet

Under utbildningen gick Sandra i en klass med åtta elever. Av dem hade åtminstone sex stycken klart med jobb/lärlingsplats direkt efter avslutad utbildning.

– Vi hade en fantastiskt bra klass och hade jätteroligt! Jag har fått några vänner för livet där, det är jag säker på, säger Sandra.