Borlänge kommun
Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.
Det är viktigt att människor litar på den information som myndigheter förmedlar. Det betyder att informationen måste vara korrekt och begriplig så att den inte skapar förvirring och misstro hos människor.
I en kris ska du ska lyssna på din lokala P4-kanal. Där får du veta viktiga detaljer om hur läget är i samhället, lokala väderprognoser, var du kan hämta vatten, vart du kan bege dig om du behöver hjälp eller om det är evakuering på gång. För att kunna höra radion även om det är strömavbrott, kan du använda något av det här:
Om de normala kommunikationsmöjligheterna saknas så öppnas trygghetspunkter där information kan fås.
Läs mer om Borlänges trygghetspunkter.
Håll kontakt med grannar och anhöriga på de sätt du kan, och hör efter om de behöver hjälp.
Msb.se är en webbplats om risker och säkerhet för dig som privatperson. På Msb kan du läsa, lyssna och se filmer om hur du förbereder dig inför en kris. Sidan hanteras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Kommunikation - Msb.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vid en allvarlig händelse behöver du kunna ta emot viktig information, framför allt via Sveriges Radio P4. Du behöver också kunna följa mediernas rapportering, ha kontakt med anhöriga och vänner och i akuta fall kunna nå räddningstjänst, sjukvård eller polis.
Om du akut behöver ringa 112 och telefonen inte funkar:
Ta del av checklista (Msb) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
112 i en nödsituation när det är fara för liv, egendom eller miljö.
113 13 nationellt informationsnummer, när du vill ha eller lämna information om en allvarlig olycka eller kris i samhället.
114 14 om du vill komma i kontakt med polisen i icke akuta fall.
1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt.
0243-740 00 Borlänge kommuns servicecenter.