
Förskola och pedagogisk omsorg
Välkommen till Borlänge förskola och pedagogisk omsorg!
Borlänge kommun erbjuder verksamhet för barn mellan 1-5 år på ett 40-tal förskolor och hos dagbarnvårdare. I kommunen finns också Nattviolen, en förskola som erbjuder omsorg dygnet runt.
Skolnämnden är huvudansvarig för verksamheterna i Borlänge kommun. Varje förskola har en rektor som är ansvarig för enhetens arbete. Även pedagogisk omsorg leds av rektor.

Vision
En gemensam vision är den främsta vägvisaren för en god kvalité och utveckling i Borlänge förskola och pedagogisk omsorg.
Borlänge förskolas vision
Borlänge förskola är en förskola för alla där varje barn ska erbjudas en trygg, rolig och lärorik utbildning.
Tillsammans med barn, personal och vårdnadshavare skapar vi förutsättningar för att varje barn når så långt som möjligt i sin utveckling och sitt lärande under förskoleåren.
Trygghet
Samspel och trygga relationer är basen i vår förskola och pedagogisk omsorg. Tydlig roll och ansvarsfördelning stärker förutsättningar för en god arbetsmiljö för barn och personal i samverkan med vårdnadshavare.
Lärande
I vår förskola/pedagogisk omsorg ska varje barn mötas av en verksamhet präglad av hög kvalité som ger varje barn möjlighet att leka, utvecklas och lära. Vår förskola och pedagogisk omsorg lägger grunden till det livslånga lärandet för varje barn. Den ska kännetecknas av kompetens, engagemang och stark vilja att utvecklas.
Värdegrund
Vår förskola och pedagogisk omsorg tar tillvara barns mångfald av erfarenheter, förutsättningar och förmågor till utveckling och lärande. Varje barn ska möta pedagoger vilkas förhållningsätt präglas av tilltro till och respekt för det kompetenta barnet.
Vetenskaplig grund
Skollagen gör gällande att förskolans utbildning ska vila på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För de som arbetar i Borlänge förskola betyder detta att:
Du som arbetar inom Borlänge förskola ska vara väl förtrogen med vår vetenskapliga grund för att både på egen hand och tillsammans med kollegor kunna utveckla verksamheten. Det innebär att du ska utgå från förskolans vetenskapliga grund i ditt arbete. Det ska tydligt märkas i barnens utbildning, i allt från pedagogiska planeringar och undervisning till sociala mötestillfällen.
Den vetenskapliga grunden vilar på forskning om vad som kännetecknar framgångsrika förskolor så som kompentent ledarskap, tydligt Systematiskt Kvalitets-Arbete samt en samsyn och förståelse för det pedagogiska uppdraget där omsorg och lärande bildar en helhet.
Vetenskaplig grund
Har stöd i forskning och relevanta studier. Det ligger till grund för pedagogernas kollegiala lärande.
Vetenskapligt förhållningssätt
Handlar om att kritiskt reflektera över undervisningen utifrån forskning och egna och andras erfarenheter.
Beprövad erfarenhet
Den kunskap som utvecklats genom praktisk erfarenhet som över tid systematiskt dokumenterats, utvärderats, granskats och delats inom professionen.
Förutsättning för lärande
Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska i samklang med läroplanen prägla verksamheten och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt och professionellt språk.
För dig som vill läsa mer
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läroplan för förskolan, Lpfö 18 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund och Skolverkets läroplan för förskola.