Borlänge kommun

Vuxen person som sitter på huk och ett barn som håller en legokloss i händerna tittar på varandra och skrattar

Förskola och pedagogisk omsorg

Välkommen till Borlänge förskola och pedagogisk omsorg!

Borlänge kommun erbjuder verksamhet för barn mellan 1-5 år på ett 40-tal förskolor och hos dagbarnvårdare. I kommunen finns också Nattviolen, en förskola som erbjuder omsorg dygnet runt.

Skolnämnden är huvudansvarig för verksamheterna i Borlänge kommun. Varje förskola har en rektor som är ansvarig för enhetens arbete. Även pedagogisk omsorg leds av rektor.

Borlänge förskolas symbol. En regnbåge i klara färger där ränderna är ojämna och innehåller prickar och streck för att visa på olikheter. Under regnbågen står texten Borlänge förskola - en förskola för alla.

En gemensam vision är den främsta vägvisaren för en god kvalité och utveckling i Borlänge förskola och pedagogisk omsorg.

Borlänge förskolas vision

Borlänge förskola är en förskola för alla där varje barn ska erbjudas en trygg, rolig och lärorik utbildning.

Tillsammans med barn, personal och vårdnadshavare skapar vi förutsättningar för att varje barn når så långt som möjligt i sin utveckling sitt lärande under förskoleåren.

Trygghet

Samspel och trygga relationer är basen i vår förskola och pedagogisk omsorg. Tydlig roll och ansvarsfördelning stärker förutsättningar för en god arbetsmiljö för barn och personal i samverkan med vårdnadshavare.

Lärande

I vår förskola/pedagogisk omsorg ska varje barn mötas av en verksamhet präglad av hög kvalité som ger varje barn möjlighet att leka, utvecklas och lära. Vår förskola och pedagogisk omsorg lägger grunden till det livslånga lärandet för varje barn. Den ska kännetecknas av kompetens, engagemang och stark vilja att utvecklas.

Värdegrund

Vår förskola och pedagogisk omsorg tar tillvara barns mångfald av erfarenheter, förutsättningar och förmågor till utveckling och lärande. Varje barn ska möta pedagoger vilkas förhållningsätt präglas av tilltro till och respekt för det kompetenta barnet.

Grön pusselbit i form av en människa

Vetenskaplig grund

Har stöd i forskning och relevanta studier. Det ligger till grund för pedagogernas kollegiala lärande.

Grön pusselbit i form av en människa

Vetenskapligt förhållningssätt

Handlar om att kritiskt reflektera över undervisningen utifrån forskning och egna och andras erfarenheter.

Grön pusselbit i form av en människa

Beprövad erfarenhet

Den kunskap som utvecklats genom praktisk erfarenhet som över tid systematiskt dokumenterats, utvärderats, granskats och delats inom professionen.

Förutsättning för lärande

Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska i samklang med läroplanen prägla verksamheten och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.

Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt och professionellt språk.

För dig som vill läsa mer

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läroplan för förskolan, Lpfö 18 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bokomslag för böcker om vetenskaplig grund i förskolan

Boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund och Skolverkets läroplan för förskola.