Borlänge kommuns logotyp

Verksamhetsidé Åselby, Gylle och Täppgården, Gylle och Täppgården

Åselby, Gylle och Täppgårdens förskolor är till för barn i åldern 1-5 år vars vårdnadshavare, arbetar, är arbetssökande, studerande eller föräldralediga.

Vi välkomnar alla barn som unika, kompetenta och tänkande personligheter oavsett familjesituation, kultur- och språktillhörighet.

Vision

Vår vision är att varje barn ska få lyckas


Målet är

  • att må bra och utveckla kunskaper inom olika områden
  • att utvecklas i sin sociala kompetens och självständighet
  • att utvecklas i sitt förhållningssätt där mångfald, likheter- och olikheter blir en naturlig del i mötet med andra människor
  • att få utrymme till att utveckla sin fantasi, kreativitet och förmåga att leka
  • att utvecklas i sitt tänkande, kännande och sin handlingskraft

för att kunna

  • gå vidare i sitt lärande och aktivt vilja delta i det fortsatta samhällslivet
    och så att varje vårdnadshavare är nöjd och upplever
  • att barnet mår bra varje dag
  • att barnet utvecklas
  • att se sin roll och sin möjlighet till delaktighet i förskolan

Vi erbjuder

  • Inledande möten med vårdnadshavare och barn, där relationsbyggandet
    grundläggs. Regelbunden dialog med vårdnadshavare kring barnet och dess vistelse påförskolan samt möjlighet för vårdnadshavare att aktivt engagera sig i förskolans verksamhet.
  • Vardagsrutiner med grundläggande omsorg.
  • Systematiskt återkommande dialog med vårdnadshavare om barnets framsteg, behov ochutveckling. Överenskommelser dokumenteras och följs upp samt ligger till grund för fortsatta utvecklingssamtal.
  • En strukturerad dag där barnen är delaktiga och får påverka.
  • Näringsriktig mat.
  • En miljö anpassad för barn: säker, lustfylld, stimulerande och lättillgänglig.
  • Ett arbetssätt som utmanar barnet i sitt lärande och uppmuntrar barnets nyfikenhet.
  • Anpassade aktiviteter och situationer i syfte att utforska, upptäcka och lära.
  • Systematisk observation och dokumentation om barns utveckling. Ett viktigt verktyg i vårt observationsarbete är den pedagogiska dokumentationen.
  • Lek ute och inne