Borlänge kommuns logotyp

Fördjupad översiktsplan för Borlänge tätort

dekorationsbild 

Bilvägar

Tre stora vägar möts i centrala Borlänge: E 16, väg 50 och väg 70. Alla tre är av riksintresse för kommunikation (de är värdefulla för hela riket), och bidrar tillsammans med järnvägen till att göra Borlänge till ett centrum för transport och hantering av gods av olika slag.

Biltransporter i tätortens centrum ska enligt Översiktsplan FalunBorlänge ske på gående och cyklisters villkor. Flera av de större vägarna i tätorten (förutom E16, väg 50 och 70) bör på sikt kunna byggas om till stadsgator med mer plats för gående, cyklister och trädplanteringar. 

Historiskt har trafikplaneringen utgått från bilens behov. Vi vill nu göra det lättare att gå, cykla och åka buss, vilket gör att dessa frågor kommer få ett större utrymme i planeringen. Vi ska inte tappa funktionerna för bilnätet men ytan för bilens anspråk ska minska för att ge plats åt mer hållbara färdmedel och mänsklig interaktion i tätortens centrala delar. 

I planeringen ska en öppenhet för nya tekniska lösningar och möjlighet till användning av alternativa bränslen beaktas. Utvecklingen av ny teknik och drivmedel går snabbt framåt, vilket ställer krav på att frågan löpande bevakas och beaktas. 

På de större vägarna ska det finnas goda förutsättningar till fungerande och effektiva transporter med tillräckliga ytor samt säkra och ändamålsenliga uppställningsplatser. På så vis kan vi fortsatt utveckla och dra nytta av vårt strategiska läge samt stärka vår position som Dalarnas transportnav.

Läs mer i Översiktsplan FalunBorlänge/Strategiska frågor/Hållbara kommunikationer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., öppnas i nytt fönster.

Nya bilvägar

I strävan efter att ytterligare öka effektiviteten och öka säkerheten på bilvägar inom planområdet föreslår vi följande nya bilvägar:

Barbergsleden ska gå mellan E16 vid Islingby till Faluvägen. Den ska avlasta trafiken på Faluvägen och Domnarvsbron, framförallt om den nya stadsdelen öster om Barkargärdet byggs. Den föreslogs ursprungligen för att ersätta den smala Islingbyvägen, som enligt tidigare planer skulle tas bort. Islingbyvägen föreslås nu ligga kvar. En del av Barbergsleden, från anslutningen till E16 till industriområdet i Islingby norr om E16, är redan utbyggd.

En ny dragning av Faluvägen föreslås också för att leda trafiken runt bostadsområdena och på så vis minska störningarna för befintlig bebyggelse i Barkargärdet.När den nya dragningen av Faluvägen är klar, kommer den befintliga dragningen att stängas av för biltrafik i anslutningarna till den nya dragningen. Genom att leda all biltrafik på den nya dragningen undviks biltrafik genom bostadsområdena, vilket ger mer yta för cyklister och gående. Från den nya dragningen av Faluvägen kommer sedan bilvägar in till bostadsområdena byggas. 

Lusbergsleden är en ny väg från Ludvikavägen vid korsningen med Bergslagsbanan till Lustbergsvägen. Den ska avlasta trafiken på Ludvikavägen och i Backaviadukten och göra det lättare att nå den nya omlastningscentralen och industriområdena Rågåker och Södra Backa samt minska störning på befintliga bostäder. Korsningen med Dalabanan kan antingen ske i plan eller på bro över järnvägen.

På kartan visas föreslagna trafikleder och rondeller. 

Större karta, öppnas i ny flik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För övrigt föreslås inga stora förändringar av vägsystemet. En ny cirkulationsplats vid väg 50-Ritargatan är redan planerad. Trafiksignalerna i korsningarna Kvarnsvedsvägen – Röda vägen och Kvarnsvedsvägen – Stenhålsgatan vid ringen behöver ses över utifrån att det framtida trafikflödet kan antas öka, med ny stadsdel i östra Barkargärdet. Det finns utpekat som ett av tre utredningsområden för trafiken. 

Kommunen håller på att ta fram en ny trafikplan där gång, cykel, bil och transport på väg ingår. Järnväg och flyg kommer inte att hanteras i planen. I det arbetet kommer trafiknätet att ses över, för att peka ut en långsiktig strategisk inriktning och behov av åtgärder. Trafikplanen kommer också titta på behov av uppställningsplatser för lastbilar.

Buller och transporter av farligt gods gör att det finns risker med att bygga för nära de större vägarna. Läs mer under rubriken Hänsyn Öppnas i nytt fönster. (öppnas i nytt fönster).

Planeringsinriktningar

  • Borlänge ska fortsätta att utvecklas som ett transportnav i regionen.
  • Mer plats för cykel, gång, kollektivtrafik ochgrönska ska ges vid våra vägar.
  • Förutsättningarna för användning av hållbara drivmedel ska stärkas.