Luft och buller
Buller och luftföroreningar är källor till ohälsa.
Luft
Luftföroreningar kan vara en hälsorisk. Det finns gränsvärden för hur höga halterna av olika partiklar i luft får vara. Partiklarna kommer framförallt från bilarnas däck och utsläpp. På vissa gator i centrala Borlänge finns det en risk att de tillåtna värdena överskrids. Mätningar från 2015 visar exempelvis att gränsvärdena på Stationsgatan ibland överskrids. Risken är störst i gaturum med hus på båda sidor.
I den fördjupade översiktsplanen föreslås bland annat att busstrafiken flyttas från Stationsgatan samt även andra åtgärder för att minska biltrafiken i staden. Minskad bil och busstrafik samt stärkta förutsättningar för användning av hållbara drivmedel och utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon är exempel på åtgärder som kan leda till att andelen partiklar i luften minskar. När fler hus byggs i centrala Borlänge kan det uppstå lägen där mängden partiklar ökar. I samband med förändringar inom stadsbilden är det således viktigt att följa upp luftkvalitén.
Planeringsinriktningar
- Kontinuerliga mätningar ska genomföras för att säkerställa god luftkvalitet i centrala Borlänge och behov av eventuella åtgärder.
Buller
Buller är en källa till ohälsa, och miljöer där människor vistas under längre tid ska inte vara bullerstörda. Den främsta källan till stadigvarande buller kommer från trafik på väg och järnväg, men det finns mycket annat som också genererar buller på olika vis, exempelvis verksamheter, idrottsplatser, flygplatser med flera. Bullret från vägtrafiken kommer främst från fordonets motor och kontakt med vägbanan. Det medför att hastigheter, trafikmängder, vilken typ av fordon som trafikerar vägen samt avstånd till byggnaden har stor inverkan på bullernivåerna. Hur marken och miljön runt gator och fastigheter är utformade samt vägens beläggning har också inverkan på bullernivåer.
För att sänka bullernivåer kan olika åtgärder genomföras, exempelvis bullerplank och vallar i utomhusmiljön eller byggnadstekniska lösningar för inomhusmiljöer. Åtgärder som bullerplank och vallar har bäst effekt om de byggs så nära källan som möjligt. Fönster och ventiler med bra ljudisolerande förmåga är exempel på byggnadstekniska åtgärder som bidrar till lägre bullernivåer inomhus.
En bullerkartläggning har genomförts för planområdet på allmänna vägar samt spårtrafik på Bergslagsbanan, Dalabanan samt Västerdalsbanan. Med hjälp av den kan vi se var vi har de mest utsatta lägena för buller och vilka platser som ur bullersynpunkt kanske är direkt olämpliga eller lämpliga att bebygga utifrån bullerperspektiv. Bullerkartläggningen visar dels maximala bullernivåer men även ekvivalent nivå (medelljudnivå under ett dygn).
Kartmaterial som visar ekvivalent ljudnivå Pdf, 3.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Kartmaterial som visar maximal ljudnivå Pdf, 4.6 MB, öppnas i nytt fönster.
Med bakgrund i den nya bullerkartläggningen bör Borlänge kommun se över och uppdatera befintlig bullersaneringsplan, för att säkerställa att de byggnader där bullernivåerna ger upphov till störst störning prioriteras.
Minskad trafik genom centrala Borlänge och flytt av busstrafik medför lägre bullernivåer i området. Samtidigt kan bullernivåerna förväntas öka efter busstrafikens nya sträckning, vilket i förslaget skulle innebära högre nivåer längs Ovanbrogatan och Siljansvägen. Konsekvenserna måste utredas mer noggrant, men en första bedömning är att det har positiv inverkan på Borlänges centrala delar som helhet.
För buller från Dala Airport, se kapitlet Riksintressen Öppnas i nytt fönster..
Planeringsinriktningar
- Kommunen ska långsiktigt arbeta för att minska bullerstörningar för boende längs kommunala vägar och samtidigt föra dialog med trafikverket angående statlig väg och järnväg.
- Platser där barn vistas stadigvarande ska särskilt beaktas med hänsyn till buller, exempelvis skolor och förskolor.
- Bullersaneringsplan ska uppdateras.
Bullerrapport Borlänge kommun 2017 Pdf, 216.1 kB, öppnas i nytt fönster.