Upphandling och inköp
Upphandlingar och inköp i Borlänge kommuns genomförs enligt lagen om offentlig upphandling. Nästan alla upphandlingar sker via UpphandlingsCenter med några få undantag.
Huvuddelen av Borlänge kommuns upphandlingar sker via UpphandlingsCenter (UHC) som är en gemensam organisation för Falun, Borlänge, Gagnef, Ludvika, Avesta, Hedemora och Säter. UpphandlingsCenter (UHC) har en gemensam webbplats där all information som rör upphandling är samlad.
Upphandlingscenters webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
UpphandlingsCenter (UHC) ansvarar för all upphandling i kommunerna med undantag för:
- Byggentreprenader
- Direktupphandlingar
Dessa upphandlingar ansvarar och genomför Borlänge kommun själva.
Lagen om offentlig upphandling
Upphandlingar och inköp i Borlänge kommun genomförs enligt lagen om offentlig upphandling, LOU. De görs affärsmässigt och med utnyttjande av konkurrens i de fall det är möjligt i enlighet med Borlänge kommuns riktlinjer.
UpphandlingsCenter har tagit fram en upphandlingspolicy som är ett övergripande styrdokument om upphandling. Policyn är antagen av Kommunfullmäktige i Borlänge kommun.
Upphandlingspolicy för samverkande kommuner Pdf, 132.8 kB.
Pågående och planerade upphandlingar
Du hittar alla UpphandlingsCenters aktuella upphandlingar på E-avrops webbplats. Där kan du läsa mer om varje upphandling och även lämna anbud.
Borlänge kommuns pågående upphandlingar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Borlänge kommuns planerade upphandlingar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När det gäller kommunens övriga upphandlingar annonseras byggentreprenader i Opic och direktupphandlingar i Kommers.
- Ingen giltig användare vald.