Frågor och svar om e-tjänster
När det inte riktigt fungerar
Har du problem med någon av e-tjänsterna kan du använda vår support e-tjänst där du kan beskriva vad du har för problem och få hjälp att lösa dem.
Länk till e-tjänst för support Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad är e-legitimation?
e-legitimation, även kallat BankID, är ett gratis, elektroniskt identitetskort som används för att säkerhetsställa att du är du. Med din e-legitimation kan du göra underskrifter på datorn. Du använder samma e-legitimation varje gång du behöver identifiera dig på internet, oavsett vilken webbsida du besöker. Till exempel kan du använda e-legitimationen när du vill deklarera på nätet via Skatteverket, eller när du ska ansöka om ersättning från Försäkringskassan.
Testa din e-legitimation
Har du nyss skaffat en e-legitimation eller har haft en sedan länge, så kan du testa den på ett enkelt sätt om den fungerar som den ska via länken nedan.
Test Bank-ID Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Varför behöver jag e-legitimation?
Du behöver e-legitimation till vissa e-tjänster för att vi ska veta att det är du som utför ärendet.
Är det säkert att använda e-legitimation?
Ja, kommunens IT-avdelning har bedömt att de e-legitimationer som du kan använda på vår webbplats är tillräckligt säkra. Samma bedömning har de som utfärdar legitimationen gjort, liksom andra kommuner, Skatteverket och andra myndigheter som använder samma lösning för e-legitimation som vi.
Vad finns det för typer av e-legitimation?
Det finns tre typer av e-legitimation:
- e-legitimation/BankID på fil, sparad i datorn. Filen går också att spara på ett USB-minne.
- e-legitimation/BankID på kort
- mobilt BankID, en app till mobiltelefoner och surfplattor.
Hur skaffar jag e-legitimation?
För att få en e-legitimation måste du:
- ha ett svenskt personnummer
- vara skriven i Sverige
- uppnått en viss ålder (olika krav från olika utgivare av e-legitimation).
Om du är kund i en internetbank skaffar du din e-legitimation genom att logga in i internetbanken och ladda ner e-legitimationen till den dator du ska använda. Läs mer på din banks webbplats.
Det finns också e-legitimation för dig som inte är internetbankkund.
Mer information om e-legitimation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad krävs av min dator för att jag ska kunna använda
e-legitimation?
De tekniska kraven varierar beroende på vem som är utgivaren av din e-legitimation, läs mer på respektive utgivares sida genom att klicka på deras namn här nedanför:
BankID Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nordea Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Freja eID+ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Utländska e-legitimationer i Sverige
Foreign eID Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vilka typer av e-legitimation fungerar med e-tjänsterna?
E-tjänsterna fungerar med BankID på kort och fil, Mobilt BankID och Telias e-legitimation.
BankID på kort fungerar om BankID är ansluten till en CA (certificate authenticator) som är godkänd enligt BankID-standard. Kontrollera med din bank om du är osäker.
Vilka e-tjänster kräver e-legitimation?
Alla e-tjänster som du måste logga in för att använda kräver e-legitimation.
Vad ska jag göra om jag tappat bort min
e-legitimation?
Om du har tappat bort din e-legitimation, eller om den har blivit stulen, ska du genast spärra e-legitimationen. Läs mer under frågan "Hur spärrar jag min e-legitimation?" Du ska också polisanmäla att din e-legitimation är försvunnen genom att ringa 114 14 eller göra en elektronisk anmälan hos Polisen.
Hur spärrar jag min e-legitimation?
Om du har e-legitimation på fil kan du normalt själv spärra den via din internetbank. Om du inte kommer åt internetbanken eller har e-legitimation på kort så måste du ringa utgivaren av din e-legitimation.
Vad ska jag göra om jag behöver hjälp med min
e-legitimation, till exempel för att den inte fungerar?
Om du behöver hjälp med din e-legitimation ska du kontakta utgivaren av just din
e-legitimation.
E-tjänster
Använd våra e-tjänster eftersom det för med sig flera fördelar:
- Du kan utföra ett ärende när du vill.
- Du blir direkt uppmärksammad om ansökan inte är komplett.
- Du får direkt en bekräftelse på att vi mottagit ditt ärende.
- Du slipper betala kostnader för utskrift och porto.
Kan jag spara ett påbörjat ärende, exempelvis en ansökan/anmälan, för att fortsätta med den vid ett senare tillfälle?
Nej, du kan inte spara ett påbörjat ärende för att fortsätta med det vid ett annat tillfälle. Därför är det viktigt att du har tillgång till alla eventuella bilagor innan du börjar ärendet.
E-tjänsten avbryts automatiskt efter 15 minuters inaktivitet, det vill säga om du inte klickat eller fyllt i något i e-tjänsten på en kvart.
Hur vet jag att mitt ärende kommit fram?
Du vet att ansökan kommit fram när du klickat på "Slutför" eller "Skicka in" i e-tjänstens sista steg och då får upp en bekräftelsesida där det står att ditt ärende är inskickat.
Varför får jag felmeddelandet "Net iD är inte installerad"?
Din e-legitimation fungerar inte med den webbläsare du använder.
Varför kan jag inte logga in i en e-tjänst?
Det kan finnas olika anledningar till att du inte kan logga in. Oftast beror inloggningsproblemen på att din e-legitimation inte kan kombineras med den webbläsare, säkerhetsprogramvara och/eller det operativsystem du använder. Inloggningsproblem kan också bero på att du sitter vid en dator på jobbet, eftersom jobbdatorer ofta har begräsningar i vad du kan och/eller får göra med dem.
Viktigt för dig som har Windows 8 med pekskärmsgränssnitt: BankID på fil fungerar inte med Windows 8 och pekskärmsgränssnittet. Växla till skrivbordsläge och prova igen.
Kontrollera nedanstående för att lösa problem med inloggning:
- Att du har e-legitimation/BankID på fil eller kort. Våra e-tjänster fungerar tyvärr inte med Mobilt BankID i dagsläget. Om du har e-legitimation/BankID på fil måste du sitta vid datorn som du laddade ner legitimationen till.
- Att din e-legitimation fortfarande är giltig. Om giltighetstiden har gått ut ska du förnya e-legitimationen genom att kontakta utgivaren av den.
- Att din e-legitimation verkligen fungerar. Det kan du testa på utgivarens webbplats.
- Att du använder någon av följande tre webbläsare:
- Chrome
- Firefox
- Microsoft Edge
Till dig som använder BankID:
Mer vägledning vid problem med inloggning eller underskrift Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur behandlas mina personuppgifter?
När du använder våra e-tjänster sparas de uppgifter du lämnar, exempelvis dina personuppgifter. Personuppgifter är all slags information som kan knytas till dig, till exempel ditt telefonnummer.
Personuppgifterna behandlas enligt dataskyddsförordningen och behövs bland annat för att vi ska kunna säkerställa att du är du och ta hand om dina ärenden. Enligt offentlighetsprincipen blir dina inlämnade uppgifter allmän handling. Om någon begär att få se en allmän handling är vi som myndighet skyldig att lämna ut den, efter att vi gjort en sekretessprövning.
Mer information om hantering av personuppgifter
Är det säkert att använda e-tjänsterna?
Ja, alla e-tjänster som kräver e-legitimation krypterar information du fyller i och detsamma gäller flera av de andra e-tjänsterna.
Är det säkert att använda e-legitimation?
Ja, kommunens IT-avdelning har bedömt att de e-legitimationer som du kan använda på vår webbplats är tillräckligt säkra. Samma bedömning har de som utfärdar legitimationen gjort, liksom andra kommuner, Skatteverket och andra myndigheter som använder samma lösning för e-legitimation som vi.
Vilken webbläsare behöver jag för att jag ska kunna använda e-tjänsterna?
För att kunna använda e-tjänsterna på bästa sätt behöver du någon av följande tre webbläsare:
- Chrome
- Firefox
- Microsoft Edge
Vilket program behöver jag på min dator för att kunna ladda hem och läsa blanketterna?
För att du ska kunna ladda hem och läsa våra blanketter behöver du ett tilläggsprogram på din dator. Programmet heter Adobe Reader och gör så att du kan läsa pdf-filer.
Du kan installera programmet via Adobes webbplats:
get.adobe.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Peter Sjöberg Verksamhetschef Telefon: 74548 E-post: peter.sjoberg@borlange.se Kontakta Peter Sjöberg via formulär