Ett år senare - Borlänge kommun
Servicecenter
Telefon: 0243-740 00 (8-16.30 måndag-fredag)
Besök: Stadshuset, Röda vägen 50 (8-16 måndag-fredag)
Post: Borlänge kommun, 781 81 Borlänge
Dela sidan på sociala medier

Ett år senare

Det är ett år sedan Borlänge blev utsedd till Sveriges fulaste stad och mycket har hänt sedan dess.

Hela Sverige vände blickarna mot Borlänge och en debatt om vad som är viktigt för en stads utveckling tog fart när Borlänge utsågs till Sveriges fulaste stad oktober 2018.

Uppmärksamheten har inte gått obemärkt förbi och Borlänge kommun har fått priser för strategin bakom budskapet "Hellre ful och trevlig, än snygg och tråkig". Sveriges Kommunikatörer utsåg Borlänge kommun till "Bästa kommunikation offentlig organisation" i början av året och nu i oktober blev näringslivschefen Angelica Ekholm utsedd till årets Megafon 2019, av Publikom.

– Det är grymt roligt, det är fantastiskt kul att ta hem det här priset till Borlänge som en revansch. Jag tror att vi har ökat stoltheten hos Borlängeborna och stärkt stadens image, sa Angelica Ekholm, näringslivschef efter utmärkelsen.

Det senaste året har inneburit flera spännande händelser och samarbeten. Bland annat kommer en av Sveriges mest kända arktitekter, Gert Wingårdh, att rita byggnanden till nya stationsområdet och arkitekturstudenter från hela världen har besökt Borlänge och arbetat med nya intressanta förslag.

Det här är bara början. Utvecklingen av Borlänge fortsätter.

Årets Megafon 2019

Publikom om Borlänge kommuns näringslivschef Angelica Ekholm:

"Angelica har varit ansiktet utåt för PR-kampanjen ”Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig”. En total succé som tog hela Sverige med storm. De uppmärksammade tidigt en undersökning där man ville ta reda på vilken som var Sveriges fulaste stad, och började då tänka förberedande hur man skulle hantera att eventuellt bli valda. Vid kaffeautomaten slank meningen ”Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig” ur munnen på en kollega, och alla kände att de hittat rätt.

Kampanjen har nått ut till flera miljoner människor i Sverige, och de fick omgående nyhetsartiklar, tv-sändningar och inlägg i sociala medier. Med över 1000 inlägg i sociala medier och 253 tryckta nyhetsartiklar kan man definitivt säga att de gjort succé. I Borlänge är medborgarna nu mera stolta över att vara sedda som trevligt folk och behöver absolut inte skämmas över att ha blivit utnämnda i undersökningen.

Angelica beskrivs av sina kollegor ha en inspirerande entusiasm. Med stora planer som genomförs med en otrolig drivkraft. Hennes visioner är utöver det vanliga och hon ser möjligheter inte alla andra hade gjort. Efter att ha pratat med Angelica förstår jag verkligen deras poäng, en nästan övertrevlig tjej som man märker brinner för det hon gör."