Publicerad:
Nu blir allt mer av kommunens post digital
Nu kan Borlängebor få sin post till sin digitala brevlåda. Med digital post blir brevväxlingen både snabbare, säkrare och bra för miljön.
I Sverige skickas allt fler brev via digital post. Hittills har ca 6,2 miljoner svenskar* en digital brevlåda, ett antal som hela tiden ökar. På nationell nivå diskuteras en skyldighet för myndigheter, regioner och kommuner att skicka post digitalt till mottagare som har digital brevlåda.
Digitaliseringen sker stegvis
Borlänge kommun går före utvecklingen och tar steget redan nu. Från och med den här veckan kommer allt mer av kommunens post skickas digitalt.
- Digitaliseringen sker stegvis, enhet för enhet, prioriterat efter var det gör mest nytta. Först ut är bygglovsavdelningen, överförmyndare och ekonomikontoret, säger biträdande kommundirektör Fredrik Holm.
Bättre för Borlängebon, ekonomin och miljön
Det finns många vinster med digitaliseringen. För Borlängebon förbättras servicen genom snabbare brevväxling med kommunen. Det blir möjligt att läsa sin post på datorn, läsplattan eller mobilen – när som helst och var man än befinner sig. Digital post är också säkrare, eftersom ingen obehörig kan läsa posten.
Digitaliseringen innebär att kommunen förändrar sitt sätt att arbeta med posthanteringen. Det nya arbetssättet leder till minskad miljöpåverkan i takt med att färre pappersbrev måste tillverkas och transporteras, men också till lägre kostnader.
- Digitaliseringen bidrar till att uppnå vår vision om att vara en hållbar stad. Genom att vi digitaliserar vår posthantering blir vår miljöpåverkan mindre och kostnaderna lägre. Samtidigt hoppas vi att digitaliseringen innebär att vi upplever en förenklad posthantering, säger Fredrik Holm.
Du bestämmer hur du vill ha din post
Att skaffa en digital brevlåda är frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda får du även i fortsättningen din post från Borlänge kommun på papper med vanlig postgång.
Så skaffar du en digital brevlåda
För att få digital post från Borlänge kommun behöver du ha en digital brevlåda hos en digital brevlådeleverantör. Det finns flera att välja bland, så välj den som passar dig bäst. Besök Skatteverkets webbplats där det finns länkar till de digitala brevlådor du kan välja mellan.
Digital brevlåda | Skatteverket Länk till annan webbplats.
Du behöver ett personnummer och e-legitimation. Det senare använder du sedan varje gång du ska logga in i din brevlåda.
*Källa: DIGG – Myndigheten för digital förvaltning