Publicerad:
Motiverat lärande – projektet som skapar lust att lära
En nyväckt glöd hos lärare och en ökad lust att lära bland eleverna. Projektet "Motiverat lärande" har genom workshops, digitala verktyg och ett gott samarbete lett till tydliga framgångar hos både lärare och elever.
Under snart tre år har Borlänge kommun och 2047 Science Center i samarbete med Ljungsbergsfonden drivit projektet ”Motiverat lärande”. Deltagarna har varit personal från förskolan upp till gymnasiet där fokus varit att öka elevernas och barnens lust, motivation och kunskap i ämnena matematik, naturvetenskap och teknik.
–Vi har haft tre huvudmål: att undervisningen i Borlänges skolor ska bli mer likvärdig, att måluppfyllelsen hos eleverna ska öka och att vi kan skapa ett så kallat kollegialt lärande där man lär av varandra och tillsammans, säger Christer Näslund, projektledare Borlänge kommun.
"Det vi gör med kroppen fastnar i knoppen"
Projektets samarbete med förskolan har utgått från ett antal workshops framtagna och utförda av 2047 Science Center. All personal från förskolan har fått göra workshopparna för att sedan ta hem det de lärt sig till sina förskolor och testa på barnen.
– De workshops vi haft utomhus i naturvetenskap och matematik har varit jättebra. De har gett oss idéer och inspiration till att fortsätta hemma på förskolan, särskilt utomhus. Vi är redan utomhus mycket och undervisningen sker ju faktiskt lika mycket där som inne, säger Erica Dahlqvist, pedagogisk utvecklare Gylleenheten 1:s förskolor.
– Det vi gör med kroppen det fastnar i knoppen, lite så är det faktiskt. Barnen kommer alltid ihåg det vi gjort utomhus. Det engagerar dem och det är ju där vi ska gå in, där det finns engagemang, lust, glöd och lekfullhet, säger Åsa Ullenius, barnskötare Gyllegårdens förskola.
Gröna tråden - ett digitalt verktyg
Utöver workshops har också ett verktyg ”Gröna tråden” tagits fram. Ett arbete som gjorts inom naturvetenskap där 26 lärare tillsammans jobbat fram verktyget. De har byggt ett digitalt system där bland annat en ordbok med viktiga begrepp inom naturvetenskap och teknik har lagts in. Dessutom finns där filmer och exempel på olika övningar som förskolorna och grundskolorna kan gå in och välja och vraka bland.
– Det blir ju också kollegialt lärande när vi lägger in våra uppgifter i ”Gröna tråden” där andra kan ta del av materialet, säger Erica Dahlqvist.
– Det är superbra för då behöver man inte göra den stora planeringen själv. Man kan gå in där i gröna tråden och få kunskap och inspiration, säger Åsa Ullenius.
Problemlösning - svårt för eleverna
Janne Magnusson är lärare i årskurs 4-6 på Kyrkskolan. I projektet har han tillsammans med ett tjugotal andra lärare från grundskolan och gymnasiet varit så kallad processtödjare med uppdraget att driva matematikutveckling på varje skola.
Våren 2022 genomförde lärarna i Borlänge en gemensam analys av nationella proven i matematik i årskurs 3, 6, 9 och på gymnasiet. Projektledarna i ”Motiverat lärande” genomförde också ett stort antal elevintervjuer. Utifrån resultaten kom processtödjarna fram till att det var i uppgiftstyper kopplade till problemlösning som eleverna brast. Det var också där projektet skulle försöka göra en insats.
– Det har varit jätteintressant. Jag gjorde en djupare analys av resultaten på nationella proven i årskurs 6 på Kyrkskolan där jag tittade på de sex senaste årskullarnas resultat. Där blev det tydligt att det var vissa uppgiftstyper som år efter år var svårare för våra elever, säger Janne Magnusson, lärare Kyrkskolan.
"Många elever nådde de högsta provbetygen"
Utifrån informationen, lade han upp undervisningen och riktade specifikt in sig på de uppgiftstyper som var svåra för eleverna. När de nationella proven våren 2024 var rättade visade det sig att hans strategi funkade.
– Det var en tydlig ökning i andel elever som lyckades lösa dessa uppgifter och det är jätteroligt så klart. Det var inte heller bara en liten skillnad utan en markant. En stor andel elever nådde hela vägen till de högsta provbetygen, säger Janne Magnusson.
Vill förändra elevernas inställning
Fredrika Sandell arbetar som mattelärare på Forssaklackskolan och har också varit processtödjare i projektet precis som Janne Magnusson.
–På Forssaklack har vi brottats med att många elever har en negativ inställning till problemlösning i matematik när de kommer till oss. Så vi har gjort enkäter med våra elever om känslan inför problemlösning så att vi kan utvärdera på enheterna om det blir någon skillnad där. För vi vill ju att de ska bli motiverade och att de inte kommer hit med en dålig känsla. Där börjar vi faktiskt se en liten skillnad, säger Fredrika Sandell, mattelärare Forssaklackskolan.
– Jag tror det är viktigt att tidigt fånga upp barnen, kanske särskilt flickor, för att intressera dem för matematik och teknik. På Gyllegården jobbar vi idag mycket med matematik och problemlösning. Exempelvis: vi har fyra äpplen på fruktstunden och vi är fem barn, hur gör vi? Vi är också noga med att använda rätt ord och begrepp, att det heter cirkel och inte en rund ring, säger Åsa Ullenius barnskötare Gyllegårdens förskola.
Ökad lust och motivation hos elever och lärare
Under hösten 2024 fortsätter projektet. Tre träffar är inplanerade med processtödjarna i grundskolan och gymnasiet. För förskolan kommer det anordnas digitala inspirationsträffar som projektet kallar ”pedagogiskt café". Under hösten kommer också projektledarna Christer Näslund och Kristin Ekström genomföra nya elevintervjuer för att få reda på om eleverna sett några förändringar.
– Tre år är kort tid i skolans värld och jag tycker det är viktigt att vi inte byter saker hela tiden. Att vi gör en sak nu och sen kommer det något annat projekt. Här har vi hållit i och hållit ut. Vi har hållit på med problemlösning i snart tre år. Vi är fortfarande kvar i den processen och vi ser fortfarande framgångar. Vi vill få in det vi gör i projektet i det systematiska kvalitetsarbetet för att det ska vara långsiktigt och hållbart, säger Christer Näslund, projektledare Borlänge kommun.
– Precis, det ska inte vara någonting man håller på med vid sidan om. Vi har ju sett att det här projektet inte bara ökat lusten och motivationen hos våra barn och elever utan också hos lärarna, säger Kristin Ekström, pedagog 2047 Science Center.
Hoppas projektet får en fortsättning
–På flera ställen beskriver våra processtödjare att eleverna säger att de har börjat längta till de här lektionerna och har hittat lust och motivation för att arbeta med problemlösning, säger Christer Näslund.
Förhoppningen är att projektet, som egentligen har ett slutdatum våren 2025, får en fortsättning.
– Om inte jag hade varit en del av det här projektet vet jag inte om jag hade kommit på den här tanken att analysera nationella proven och anpassa undervisningen och då hade vi inte nått de framgångar vi gjorde, säger Janne Magnusson lärare Kyrkskolan.