7 år i Borlängebornas tjänst
7000 samtal, runt 2000 besökare i månaden och totalt 1 121 192 kontakter med Borlängebon. Den 1 november fyller servicecenter sju år!
– Det har hänt väldigt mycket på de här sju åren. Vi hade ju inte ens färdiga lokaler när vi började och från början kunde man bara nå oss via telefon och mejl. Sedan har det hänt mycket med våra checklistor också. Alltså våra listor med svar på Borlängebornas frågor om allt från bygglov till frågor om förskoleplats. Vi hade 200 checklistor från start nu har vi 1400, säger Sara Lönnberg Drake, arbetsledare på servicecenter.
Startade 1 november 2017
Våren 2017 i tillfälliga industrilokaler i Gylle tog Sara Lönnberg Drake då vikarierande kommunvägledare och hennes 15 kollegor emot de allra första samtalen till servicecenter. Målet med ett servicecenter var att göra det lättare för Borlängeborna att vända sig till kommunen. Dessutom skulle medarbetare ute i kommunens verksamheter avlastas genom att kommunvägledare nu kunde svara på enklare frågor som verksamheterna själva hade fått göra tidigare.
– Vi jobbar ju inte bara mot Borlängeborna. Vi jobbar ut mot verksamheterna också. För att vi ska ge ett bra svar ut till Borlängebon behöver verksamheterna hela tiden uppdatera oss med ny information så att vi kan ge den bästa servicen utåt och inte ger ut fel svar. Vi blir liksom länken mellan, säger Sara Lönnberg Drake.
"Älskar att jobba med service"
2018 drygt ett år efter att servicecenter startade sin verksamhet öppnade också besöksreceptionen i stadshuset som även gav Borlängeborna möjlighet att besöka kommunen med sina ärenden. Saras vikariat förvandlades så småningom till en fast anställning och sedan 2019 har hon varit arbetsledare på servicecenter. Idag delar hon den rollen med kollegan Alexander Eriksson. Han kom till servicecenter 2021 när säkerhetscentralen på kommunen där han arbetade som operatör skulle lägga ned dygnet runt-verksamheten.
– Jag som person älskar att jobba med service och det var det ju inte så mycket av på säkerhetscentralen. Att få möta Borlängebor på det här sättet och att det är en stor grupp man jobbar med. Det passar mig mycket bättre, säger Alexander Eriksson arbetsledare servicecenter.
Låg personalomsättning
Idag arbetar 18 kommunvägledare på servicecenter med att svara i telefon, svara på mejl, chatta och stå i receptionen. Många kommunvägledare har precis som Sara varit med sedan starten.
– VI har inte haft jättehög personalomsättning och så har vi många som provat andra jobb men kommit tillbaka. De flesta säger att en av de största anledningarna är gruppen. Även om vi inte kan äta lunch eller fika tillsammans samtidigt så har vi en extremt bra sammanhållning i gruppen. Vi hjälper varandra, stöttar varandra, säger Sara Lönnberg Drake.
– De som jobbar här brinner också för service. De är här för att ge en service och de älskar det. Då blir gruppen bra eftersom man är rätt person på rätt plats, säger Alexander Eriksson.
Vill få fler att chatta
För två år sedan öppnade servicecenter upp möjligheten för Borlängebor att också chatta direkt med kommunen. Trots att ungefär 200 personer gör det i månaden vill Sara, Alexander och kommunvägledarna ha in fler chattar.
– Vi tycker chatten är ett smidigt sätt att kontakta kommunen. Särskilt om man är för upptagen för att prata med någon i telefon men man ändå vill ha den här direktkontakten. Men för att du ska veta att chatten finns behöver du besöka hemsidan och många ringer först. Telefonnumret 74 000 det sitter hos Borlängeborna, men chatten känns fortfarande ny så det behöver vi jobba på, säger Sara Lönnberg Drake.
"Spännande att aldrig veta vem som ringer"
Alexander och Sara och kommunvägledarna hoppas att framtiden för servicecenter kommer innebära fler utmaningar, fler uppdrag, och att de kan fortsätta leverera service till både verksamheterna och Borlängeborna.
– Vi har ett väldigt spännande jobb med varierande arbetsuppgifter och spännande möten. Varje gång telefonen ringer har vi ingen aning om vem vi kommer möta på andra sidan, vilken fråga kommer vi få eller om vi hört frågan förut. Det är alltid en utmaning och det gör det väldigt roligt, säger Sara Lönnberg Drake.
Kontakta oss!
Du kan nå servicecenter genom att ringa, skicka mejl, chatta eller besöka oss.
När du ringer 0243-740 00 kommer du direkt till servicecenter och får prata med en av våra kommunvägledare.
Chatta med oss
Du kan även chatta med oss. Oavsett ärende eller fråga kan du ställa den direkt till oss via vår chattfunktion. Chatten är öppen vardagar under servicecenters öppettider, kl. 08.00–16.00.
Chatta med oss Länk till annan webbplats.
E-post
Om du föredrar att hålla kontakt med kommunen via e-post går det utmärkt. Oavsett ärende eller fråga skickar du e-post till kommun@borlange.se