
Felhantering av semesterväxling
Kommunal Bergslagen har uppmärksammat brister i kommunens hantering av semesterväxling, där felaktig information och avvikelser från kollektivavtalet har lett till att redan godkända ansökningar återtagits.
Brist i hanteringen av semesterväxling
En brist har identifierats i hanteringen av semesterväxling inom omsorgsförvaltningen. Felaktig information har lämnats från HR till verksamheten om att beslut om semesterväxling är preliminära fram till ett slutdatum. Det stämmer inte. Den överenskommelse som skrivits mellan chef och medarbetare gäller och kan inte återkallas.
– Ansvaret ligger ytterst hos mig som HR-chef, säger Jonas Flank. Jag ser nu att vi har ett arbete att göra när det kommer till att säkerställa att vår hantering och våra beslut följer gällande kollektivavtal.
Rättelse av beslut
För medarbetare vars växling tidigare återkallats kommer beslutet att rättas, och deras semesterväxling kommer att beviljas i enlighet med avtalet.
Inför nästa ansökningsperiod kommer rutiner och instruktioner att ses över för att säkerställa att hanteringen överensstämmer med kollektivavtalet och att liknande misstag inte upprepas.
Vikten av facklig samverkan
Kommunal Bergslagen har haft en viktig roll i att uppmärksamma dessa brister. HR-chef Jonas Flank kommenterar:
– Det är beklagligt att medarbetare har påverkats av den felaktiga hanteringen, och jag har full förståelse för deras frustration. Genom facklig samverkan har vi kunnat identifiera och åtgärda problemet, och vi är mycket tacksamma för Kommunals insats.