Borlänge kommun
Lunchrasten är igång och fem schackbräden har ställts fram i det centrala kapprummet. Abdullahi och flera av hans kompisar har just lärt sig grunderna. Schack är den första aktiviteten när konceptet Trevligt hus nu lanseras på Gylle skola.
Våren 2022 hölls den första aktiviteten inom konceptet Trevligt hus på Paradisskolan i Tjärna Ängar. Satsningen var en fullträff. Gensvaret från eleverna har varit stort och många föreningar har erbjudit aktiviteter i skolans lokaler.
På sikt är ambitionen att sprida Trevligt hus-konceptet till alla skolor i kommunen. Näst på tur står Gylle skola där arbetet kommit igång så smått redan under senhösten. En av de första klubbarna eleverna fått träffa är Borlänge schackklubb. Klubben har fått en bra start. Vid ett tillfälle samlades hela 70 elever runt schackbrädena.
– Det har inte varit svårt att komma in på skolan. Tvärtom, det har nästan räckt med att ställa fram schackbrädena och ge en snabb instruktion, så har eleverna sysselsatt sig själva, säger klubbens ordförande Ulf Rydén.
Darbas och Abdullahi är två av eleverna som har fått upp ögonen för spelet. Darbas lärde sig schack från sin äldre bror, som går på Soltorgsgymnasiet där det spelas en hel del schack. Abdullahi är nybörjare.
– Jag lärde mig igår. Med hjälp av appen chess.com, säger han.
Darbas och Abdullahi tycker inte bara det är roligt att spela - de tror också att det är bra för deras koncentration.
– Man fokuserar och använder hjärnan när man spelar schack, då blir det enklare att fokusera på lektionerna också. Dessutom umgås man istället för att sitta med mobilen, jag gillar det, säger Abdullahi.
Darbas håller med:
– Det handlar om att utvecklas. Man måste klura och vara smart när man spelar schack.
Robin French är samordnare för Trevligt hus på Gylle skola. Han leder och samordnar satsningen som har börjat i liten skala med några få föreningar till att börja med. Förutom schack har eleverna fått chansen att testa orientering, skateboard, curling och bågskytte. Tanken är att utöka utbudet under våren.
Skolornas förutsättningar för att bedriva Trevligt hus ser olika ut. Till exempel har Gylle skola optimala lokaler och ligger nära flera starka klubbar och deras idrottsanläggningar.
– Samtidigt hänger inte eleverna i låg- och mellanstadiet kvar på skolan efter skoldagen i samma utsträckning som eleverna gör på Paradisskolan. På högstadiet, däremot, är behovet av att aktiveras tydligare, säger Robin.
Schackklubbens Ulf Rydén tror att Trevligt hus kan spela en viktig roll, framförallt för barnen på skolan men också för familjer och samhället i stort.
– Trevligt hus är som ”skolan mitt i byn” och ett koncept som jag tror starkt på, säger Ulf och hänvisar till ordspråket ”det krävs en hel by för att uppfostra ett barn”.