
Borlängeseger i Dalarnas skolhackathon
Genom Minecraft visualiserade dalaelever sina tankar om hur AI kan förbättra vardagen för människor och göra städer och samhällen mer hållbara. Juryn var imponerad och skickade Gylle skola vidare till nationell final.
Genom Minecraft visualiserade dalaelever sina tankar om hur AI kan förbättra vardagen för människor och göra städer och samhällen mer hållbara. Juryn var imponerad och skickade Gylle skola vidare till nationell final.
I Skolhackathon får elever i åk 4-6 kunskap i samhällets uppbyggnad och fortsätter sedan att planera samt bygga sina egna samhällen i Minecraft Education utifrån en aktuell utmaning. I år gällde det att vara kreativ runt fördelarna med ett tänkbart AI-samhälle. Skolhackathon i Dalarna arrangeras av Ung Företagsamhet Dalarna och 2047 Science Center med syfte att stimulera kreativitet, samarbete och digital kompetens.
Kul att äntligen få visa
I dalafinalen den 23 januari var det elever från Borlänge, Hedemora och Säters kommun som deltog. Klassrepresentanterna presenterade sina bidrag inför en jury med expertis inom bland annat samhällsbyggnad, IT samt spel. Det var nervöst men också kul att få visa och beskriva sitt samhälle.
Agnes Jansson, Ester Ekengren Bäckman, Anton Haglund, Throy Tillas som var klassrepresentanter berättade bland annat:
— Du lägger i allt skräp i ett hål så sorterar AI allt skräp rätt. Även alla sopor som du slänger hemma eller i papperskorgar kommer i tunnlar under marken till återvinningsstationen och sorteras till rätt återvinning".
Eleverna föreslog också att det skulle finnas "AI-hjälplärare" på skolan som kunde hjälpa till när läraren kanske inte hann med.
Ett riktigt lagbygge
Klassens lärare Ia Jans berättar att det har varit fantastiskt att se eleverna samarbeta för att tillsammans bygga upp samhället med hjälp av kreativa idéer.
— Det har verkligen varit ett projekt där jag och eleverna har jobbat tillsammans och lärt oss av varandra. Jag aldrig spelat Minecraft förut så jag var helt beroende av elevernas kunskaper i byggandet eftersom jag inte kunde hjälpa till vid problem.
—När eleverna insåg att de hade vunnit så var det en glädje i hela rummet som är svår att beskriva men många skrek och hoppade, det var tårar och det var kramar och jag hade problem att få tyst på alla så jag hörde inte vad juryn eller moderatorn Jessica sa.
I den nationella finalen som arrangerades den 28 januari vann Myranskolan klass 6 från Gällivare, Norrbotten.