Borlänge kommuns logotyp

Prisvinnare som väcker elevernas mattelust

De har gjort matematik till något användbart och intressant som också syns på elevernas resultat. Arbetslaget i matematik på Hushagsgymnasiet vinner pedagogiska priset 2024.

– Det var fantastiskt roligt och en överraskning. Det känns som en ära, säger Johanna Karlsson matematiklärare på Hushagsgymnasiet.

Varje år delar Borlänge kommun ut pedagogiska priset till en enskild medarbetare eller ett arbetslag som på ett betydande sätt arbetat för barns eller elevers utveckling och vars engagemang påverkat verksamheten utöver det vanliga arbetet.

Har gjort matematik meningsfullt

Enligt motiveringen har årets vinnare genom att systematiskt integrera matematikundervisningen med yrkesämnen och samarbeta nära yrkeslärare, skapat en undervisningsmiljö där ämnet blir relevant och meningsfullt för eleverna. Detta långsiktiga arbete har lett till att elevernas resultat på nationella prov konsekvent överstiger rikssnittet.

– Det här priset delar vi med yrkeslärarna på skolan. Arbetet som vi gör skulle inte vara möjligt om inte de var med och bidrog. Vi har ett pass i veckan tillsammans och då är det främst yrkeslärarna som bidrar med uppgifterna som vi jobbar med. Det är ju också det som gör att det blir så relevant för eleverna. De ser att det blir viktigt i deras framtida yrke, säger Johanna Karlsson.

Person som håller i inramat diplom med texten Pedagogiska priset 2024.

Johanna Karlsson är glad och stolt över priset som hon delar med sina tre kollegor Leif Hjärtström, Jonas Bergström och Sofia Damberg.

Vinner 25 000 kronor

Den officiella prisutdelningen sker på kommunfullmäktiges sammanträde den 18 mars. Där kommer arbetslaget förutom hyllningar också få ta emot en prischeck på 25 000 kronor.

– Vi har redan blivit uppmärksammade av bland annat Skolverket och vi har kontaktats av skolor utifrån som vill komma på studiebesök och se hur vi arbetar. Vi tror på den här idén och så därför är det kul att kommunen också uppmärksammar vårt arbete, säger Johanna Karlsson, matematiklärare Hushagsgymnasiet.

Motivering pedagogiska priset 2024

Arbetslaget i matematik på Hushagsgymnasiet har på ett föredömligt sätt visat hur en genomtänkt pedagogisk modell och nära samarbete mellan kollegor kan stärka elevernas motivation och resultat i matematik. Genom att systematiskt integrera matematikundervisningen med yrkesämnen och samarbeta nära yrkeslärare, har de skapat en undervisningsmiljö där ämnet blir relevant och meningsfullt för eleverna.

Detta långsiktiga arbete har lett till att elevernas resultat på nationella prov konsekvent överstiger rikssnittet. Dessutom visar jämförelser med andra skolor att elever på Hushagsgymnasiet har en betydligt mer positiv inställning till matematik – en inställning som är förankrad i deras framtida yrkesliv.

Arbetslaget deltar även i ett forskningsprojekt vid Linköpings universitet, där preliminära resultat pekar på att just relationsskapande och kopplingen till yrkesmatematik är avgörande framgångsfaktorer.

Med sin systematiska, forskningsbaserade och engagerade undervisning är arbetslaget i matematik på Hushagsgymnasiet en inspirationskälla och en välförtjänt vinnare av det pedagogiska priset.

Läs mer om pedagogiska priset och se tidigare pristagare