Borlänge kommuns logotyp

Fel upptäcktes i trygghetslarm – nu är alla kontrollerade och säkra

Efter en incident med ett trygghetslarm har Borlänge kommun genomfört en total kontroll av samtliga trygghetslarm som används inom hemtjänsten. Kommunen har nu säkerställt att alla 1 238 trygghetslarm fungerar som de ska och att brukarna kan känna sig trygga med att larmen fungerar vid behov.

Felet uppmärksammades den 30 mars, då ett larmtryck inte nådde fram till hemtjänsten. Det visade sig att larmknappen – den enhet brukaren bär runt halsen eller handleden – i vissa fall inte varit korrekt kopplad vid installationen. Detta ledde till att tryckningar på knappen inte registrerades, trots att själva larmenheten i hemmet fungerade som den skulle.

Totalt har sju brukare varit drabbade. Felet uppstod i samband med att kommunen sommaren 2024 bytte leverantör från Camanio till Careium. I dessa fall genomfördes installationen av hemtjänstpersonal, och rutinen att läsa in och testa larmknappen följdes inte. Det handlar om ett handhavandefel, inte ett tekniskt fel i utrustningen.

Efter det inträffade har Borlänge kommun agerat omgående och vidtagit följande åtgärder:

  • Samtliga 1 238 trygghetslarm har kontrollerats och fungerar nu som de ska
  • Ansvar för installation har flyttats till central, särskilt utbildad personal
  • Rutiner har setts över och skärpts
  • Kommunen för dialog med leverantören för att stärka systemstödet

Brukare som haft felaktigt installerade larm kommer att kompenseras ekonomiskt för tiden larmet inte varit i funktion. Ingen avgift tas ut innan ett fungerande larm har verifierats.

Borlänge kommun beklagar det inträffade och har säkerställt att händelsen granskats grundligt och att liknande fel inte sker i framtiden..