
Marianne Henriksson (M), ordförande omsorgsnämnden och Johanna Munters Olsson, chef omsorgsförvaltningen.
En viktig diskussion om kvalitén i Borlänges omsorg
Marianne Henriksson, ordförande i omsorgsnämnden, och Johanna Munters Olsson, förvaltningschef för omsorgsförvaltningen, kommenterar Borlänge Tidnings nya granskning av kommunens omsorgsverksamhet.
Borlänge Tidning publicerade på tisdag 22 april den första delen i en artikelserie om kvaliteten inom Borlänge kommuns omsorg. Artikeln bygger bland annat på en genomgång av avvikelserapporter från 2024 och beskriver flera allvarliga händelser – situationer där omsorgstagare farit illa. Fler delar i serien kommer att publiceras under den närmsta tiden.
Vi vet att det här väcker känslor – både hos medarbetare och hos Borlängebor. För oss inom omsorgen är det viktigt att bekräfta det som artikeln synliggör: det finns utmaningar i verksamheten som vi behöver ta på allvar.
Vi vill samtidigt vara tydliga med att det också finns mycket som fungerar. Det finns ett stort engagemang bland medarbetare i Borlänges omsorg. Många gör ett fantastiskt arbete varje dag för att skapa trygghet, omtanke och värdighet för brukarna. Men när brister uppstår måste vi kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt: vi behöver både lyfta fram det som fungerar – och våga se det som måste förändras.
Det här är inte ny kunskap för oss. KPMG:s genomlysning av omsorgsverksamheten i Borlänge visade redan tidigare på tre centrala utvecklingsområden: ekonomi, kvalitet och sjukfrånvaro. Och vi vet genom bland annat Socialstyrelsens brukarundersökningar att Borlänge kommun ligger lägre än många andra kommuner när det gäller hur nöjda omsorgstagarna är. Samtidigt visar nationell statistik att personaltäthet och brukartid i Borlänge ligger i nivå med rikssnittet. Slutsatsen som vi kan dra av det här är att utmaningarna handlar inte främst om resurser – utan om hur vi organiserar och bedriver vår verksamhet.
Under 2024 har vi fokuserat på att få ekonomin i balans och stärka styrningen. Under 2025 behöver vi göra mer. Vi har ambitionen att genomföra flera insatser för att minska sjukfrånvaron och höja kvalitén. Några av de första stegen som vi planerar är:
- Att utveckla mer flexibla schemamodeller inom givna ekonomiska ramar – för att skapa bättre förutsättningar i vardagen.
- Att ta fram nya karriärvägar för medarbetare inom omsorgen – med möjlighet till kompetensutveckling och specialisering.
Genom mer flexibla schemamodeller vill vi skapa bättre förutsättningar för återhämtning och kontinuitet – vilket vi vet är avgörande för både arbetsmiljö och kvalitet i omsorgen. Nya karriärvägar med möjlighet till fördjupning och utveckling bidrar till att rätt person utför rätt uppgifter. Samtidigt tror vi att det stärker yrkesstoltheten och gör det lättare att behålla och motivera medarbetare. Det här är viktiga pusselbitar som vi ser kan bidra till att sänka sjukfrånvaron och höja kvaliteten i den omsorg vi erbjuder. Men vi tror att det behövs mer. Därför kommer vi under våren att återkomma med fler insatser för att stärka kvaliteten i Borlänges omsorg.
Vi vet att förändring tar tid. Men den börjar med att vi ser verkligheten som den är – och arbetar tillsammans för att förbättra den. Det är det arbete som vi har framför oss.
Marianne Henriksson (M)
Ordförande, Omsorgsnämnden
Johanna Munters Olsson
Förvaltningschef, Omsorgsförvaltningen