Borlänge kommuns logotyp
Kollage med bild från öppet hus och person som sitter vid dator med head set på huvudet.

Stora framsteg för Borlänges service

Bättre service – det tycker Borlängebor och företagare när de sätter betyg på kommunen. Allra bäst går det i myndighetsområdet bygglov. Det visar den årliga mätningen ”Insikt” från SKR som nu har släppts.

– Det är glädjande att se att våra insatser ger resultat. Vi har fokuserat på att förenkla och förbättra våra processer, och årets NKI visar att vi är på rätt väg, säger Henrik Modigh, samhällsbyggnadschef i Borlänge kommun.

Bygglov har bäst resultat

Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning och service. Den görs av SKR, Sveriges kommuner och regioner, och genomförs bland företagare och medborgare som haft ett ärende inom myndighets­områdena: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.

I mätningen för 2024 för företagare ökar Borlänges NKI-värde från 68 (2023) till 73 (2024). Det betyder att kommunen klättrar från plats sju till fem i Dalarna och hamnar nationellt på plats 128 av 191. Det kan jämföras med fjolårets ranking där Borlänge hamnade på plats 186 av 198.

Främst är det i bygglovsärenden som kommunen sticker ut där Borlänge har ett NKI-värde på 75. Snittet för andra storstäder är 63.

De områden där Borlänge ligger en bit lägre är inom områdena serveringstillstånd och miljö- och hälsoskydd även om båda områdena har ökat från förra året.

– Det är jättekul att våra företagare tycker att vår service har blivit bättre. Men vi är också ödmjuka inför att vi fortfarande har mer att utveckla och förbättra, säger Per Sjölander, kommunikation- och näringslivschef Borlänge kommun.

Boka bygglovshandläggare online

Under 2024 har kommunen vidtagit flera åtgärder som bland annat öppet hus och telefontider. Dessutom har verksamheterna jobbat med olika processer för att bli effektivare. I år planeras fler åtgärder, bland annat kommer man kunna boka tid med handläggare från bygglov och miljö och hälsoskydd online.

– Vi har fått bättre resultat tre år i rad och det ser vi som en sporre att fortsätta utvecklas. Ett högt NKI handlar inte bara om siffror – det handlar om förtroende, säger Juha Nieminen Jusola (S), ordförande miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.

Resultat i urval av Nöjd-kund-index för företag

  • NKI-värdet har ökat från 68 (2023) till 73 (2024)
  • Bygglovsärenden har ett NKI-värde på 75 i jämförelse med andra storstäder där medelvärdet ligger på 63
  • Länsplacering för Borlänge: 5 (2024), 7 (2023), 9 (2022)
  • Nationell placering Borlänge: 128 av 191 kommuner

NKI-gradering

49 eller lägre: Mycket lågt
50 till 61: Lågt
62 till 69: Godkänt
70 till 79: Högt
80 eller högre: Mycket högt