
Avvikelser lyfts tydligare i Borlänges omsorgsarbete
Omsorgsnämndens ordförande Marianne Henriksson (M) och förvaltningschef Johanna Munters Olsson välkomnar granskningen av Borlänges omsorg och presenterar nu åtgärder för att stärka arbetet med avvikelser. Med månatlig rapportering och fortsatt utvecklingsarbete vill de höja kvalitén och öka styrningen från nämnden.
Borlänge Tidning har under våren granskat kvaliteten i Borlänge kommuns omsorgsverksamheter och lyft fram flera allvarliga avvikelser. Granskningen har väckt engagemang och bidragit till att omsorgsnämnden nu skärper sitt arbete kring rapportering och uppföljning av avvikelser.
– Jag tycker det är bra att vi får fokus på kvalitet och avvikelser. Vi har i grunden ett fungerande system för att rapportera och åtgärda händelser i Borlänge, men vi behöver bli bättre på att som nämnd följa frågan mer kontinuerligt, säger Marianne Henriksson.
Hon konstaterar att det tidigare endast skett en årlig rapportering av avvikelser till nämnden. Framöver kommer avvikelser att redovisas varje månad.
– Den viktigaste förändringen vi gör nu är att vi ökar rapporteringen. När vi har avvikelser som en stående punkt på varje nämndmöte får vi en levande diskussion om kvaliteten i omsorgen. Det ger ledamöterna en större förståelse för vad som händer i verksamheten och ställer också högre krav på förvaltningen att redovisa och följa upp arbetet, säger hon.
Uppdrag att se över avvikelserapporteringen
Samtidigt pekar förvaltningschef Johanna Munters Olsson på att det finns utvecklingsområden inom avvikelserapporteringen.
– Även om grunden är bra så behöver vi förbättra oss. Därför har vår medicinskt ansvariga sjuksköterska fått i uppdrag att se över hela avvikelserapporteringen. Det handlar bland annat om att titta på hur vi bedömer avvikelser, hur vi analyserar bakomliggande orsaker och hur vi säkerställer att vidtagna åtgärder får genomslag i verksamheten, säger hon.
För att sätta frågan i rätt sammanhang påminner Marianne Henriksson om omfattningen av kommunens omsorgsverksamhet.
– Under 2024 rapporterades cirka 4 000 avvikelser i hela vår omsorgsverksamhet. Men sett till att vi varje år delar ut en miljon läkemedelsdoser och utför hundratusentals insatser bara inom hemtjänsten, måste siffrorna sättas i proportion. Borlängebor kan känna sig trygga – det genomförs en enorm mängd god och trygg omsorg varje dag i Borlänge, säger hon.
Fler åtgärder under våren
Samtidigt betonar både Marianne Henriksson och Johanna Munters Olsson att utvecklingsarbetet måste fortsätta.
– Vi ser ett tydligt behov av att stärka kvalitén ytterligare, och det är ett arbete vi är fast beslutna att driva vidare. Under våren kommer vi att återkomma med fler åtgärder för att ytterligare stärka kvaliteten i verksamheten. Vi ser fram emot att få möjlighet att berätta mer om detta inom en snar framtid, säger de.