
Omställning till ny socialtjänstlag
En ny socialtjänstlag införs den 1 juli. Berörda nämnder i Borlänge kommun har nu godkänt de läges- och behovsanalyser som blir en grund för det kommande omställningsarbetet. Analyserna ger en bild av Borlänges förutsättningar, vad som redan fungerar bra och vad som behöver utvecklas för att kommunen ska leva upp till de nya lagkraven.
Den 1 juli 2025 träder den nya socialtjänstlagen i kraft, med ökat fokus på en förebyggande, jämställd, lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. I Borlänge kommun berör lagen främst verksamheter inom individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad och ekonomiskt bistånd, samt omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning.
Den 18 juni beslutade social- och arbetsmarknadsnämnden och omsorgsnämnden att godkänna de läges- och behovsanalyser som respektive förvaltning tagit fram inför omställningen till den nya lagen. Analyserna ger en bild av nuläget inom de verksamheter som berörs; vad gör vi bra redan idag och vad behöver vi utveckla?
– Vi välkomnar den nya lagen och att jobba i linje med lagens intentioner för att socialtjänsten ska bli mer tillgänglig för alla Borlängebor. I och med att lagen lägger så stort fokus på förebyggande arbete får vi bättre förutsättningar att på olika sätt stötta människor i tid, innan problemen växer sig stora, säger Cilla Rodin (S), ordförande i social- och arbetsmarknadsnämnden.
Startskott för omställningen
Att nämnderna nu godkänt läges- och behovsanalyserna kan ses som startskottet för fortsatt omställning och anpassning av verksamheten till den nya lagen. I höst går arbetet vidare till nästa steg: att upprätta en handlingsplan för konkreta åtgärder och förändringar som behöver göras de närmaste åren.
– Vi följer SKR:s nationella råd och tidsplan för omställningsprocessen. Steg för steg handlar det under 2024-2025 om att ”skatta läget”, 2025 ”fatta läget” och från 2026 och framåt ”förändra läget”, säger Cecilia Wagneryd, processledare på social- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Hittills har främst chefer involverats i processen. Efter hand kommer även medarbetare att involveras mer för att identifiera hur deras enheter berörs och kan bidra till omställningen.
Ännu mer förebyggande och lätt tillgängliga
Social- och arbetsmarknadsförvaltningens analys visar att kommunen erbjuder en bredd av insatser – totalt runt 75 stycken. Många insatser är redan i dagsläget ”öppna” och lätt tillgängliga eftersom det inte krävs ansökan eller beslut om bistånd för att ta del av dem. Flera större, förebyggande satsningar pågår, till exempel Trevligt hus, Ungdomshälsan och föräldraskapsstöd.
– Det görs redan väldigt mycket bra men analysen visar att det på vissa områden behövs fler förebyggande insatser. Vi behöver också bli mer tillgängliga genom att till exempel erbjuda fler digitala kontaktvägar, säger Cecilia Wagneryd.
Omsorgsförvaltningens analys visar att hälsosamtal för alla Borlängebor som fyllt 80 år är ett exempel på en förebyggande insats som omsorgen redan erbjuder. Det finns också några öppna insatser för äldre samt för anhöriga till äldre och personer med funktionsnedsättning.
– Träffpunkter och anhörigstöd är öppna insatser som är oerhört värdefulla för människors livskvalitet. Jag vet att verksamheten jobbar för att Borlängeborna på sikt ska ha tillgång till fler öppna och lätt tillgängliga insatser. Det är positivt och precis vad den nya lagen styr mot, säger Marianne Henriksson (M), ordförande i omsorgsnämnden.
Ta del av handlingar och protokoll
Beslutet att godkänna förvaltningarnas läges- och behovsanalyser fattades av social- och arbetsmarknadsnämnden respektive omsorgsnämnden den 18 juni. Handlingar och protokoll från nämndernas sammanträden finns på vår webbplats: