Borlänge kommuns logotyp
Charlie Engström

Charlie Engström, en av fyra medarbetare i Borlänge kommuns Bostad först-team.

Ett år med Bostad först – trygghet som förutsättning för förändring

För ett år sedan införde Borlänge kommun konceptet Bostad först. På 12 månader har lika många Borängebor fått hjälp ur hemlöshet via satsningen.

Bostad först är en modell som utgår från att ett tryggt, eget hem är en grundförutsättning för att människor i hemlöshet ska kunna återhämta sig och förändra sin livssituation. Efter första året är resultatet i Borlänge att nio av tolv personer som flyttat in via insatsen har kvar sitt boende, varav två studerar och två är i annan sysselsättning.

– På 12 månader har vi hjälpt lika många Borlängebor ur hemlöshet. Tre är inte kvar i Bostad först då det visade sig att de inte var redo för det, men de har andra insatser, så de är inte kvar på gatan, säger Michaela Wahlgren, enhetschef.

Bostad först vänder på den traditionella modellen, där människor behöver vara drogfria, delta i behandling eller ta sig igenom olika boendesteg innan de får ett eget hyreskontrakt. Här får de istället en permanent bostad direkt och individuellt stöd utifrån behov, men utan krav på nykterhet.

– Många som lever i hemlöshet har misslyckats många gånger tidigare och blivit av med olika insatser när de fallit tillbaka i missbruk. I Bostad först ställer vi också krav och sätter gränser, men vi kastar inte ut någon för ett återfall, säger Charlie Engström, en av fyra medarbetare i Bostad först-teamet.

Cilla Rodin (S), ordförande i social- och arbetsmarknadsnämnden, ångrar inte beslutet att införa modellen i Borlänge.

– Så här ett år efter starten vågar jag påstå att beslutet att införa Bostad först är det beslut som haft störst betydelse för att minska hemlöshet och utanförskap i Borlänge. Resultatet är helt fantastiskt och jag är oerhört stolt, säger hon.

Relationer och flexibelt stöd

Förutom kontakten med dem som redan fått bostad, arbetar Charlie Engström och hans kollegor uppsökande och personligt gentemot målgruppen. Teamet rör sig över hela Borlänge – från RIA till parker, torg och andra platser där de hemlösa befinner sig.

– Vi bygger relationer. I början är en del skeptiska och tar avstånd men så småningom kommer de själva fram och frågar om Bostad först, hur det går det till och om vi kan hjälpa dem. Och det gör vi, även dem som inte är inskrivna i Bostad först, berättar Charlie.

Hjälpen kan då exempelvis handla om att lotsa och stötta i kontakt med myndigheter och andra instanser. Ansökningar till Bostad först får teamet ibland direkt till sig i mötet med individen men för ordningens skull försöker de få in dem via socialsekreterare eller socialtjänstens mottagningsenhet.

De nio personer som idag har insatsen Bostad först får individuell hjälp – allt ifrån att städa och betala räkningar till att gå och handla eller bygga ett socialt liv och hitta tillbaka till gamla intressen.

– En kille sköter i princip allt själv, pluggar och tar ansvar men behöver hjälp att komma ur sin ensamhet - någon att hitta på saker med. Andra behöver mer stöd i det praktiska. Det viktiga är att vi anpassar oss efter varje individ, så vi är väldigt flexibla i vilket stöd vi ger, säger Charlie.

Samarbete med Tunabyggen

Än så länge har alla bostäder inom Bostad först erbjudits av Tunabyggen. Till en början var de som hyresvärdar lite oroliga för hur det skulle gå.

– Vi började i liten skala, med tre kontrakt, för att ser hur det fungerade. Sedan har vi successivt ökat och har alltså just nu nio Bostad först-kontrakt, säger Tunabyggens vd, Maria Bergfält.

Tunabyggen är ett allmännyttigt aktiebolag som har en egen budget att hålla. De måste också se till att deras boenden är trygga för alla i huset och området. Hyresgästerna i Bostad först har samma regler som andra att rätta sig efter – hyreslagen gäller även dem.

– Vi får inga bidrag från kommunen, varken specifikt för Bostad först eller på andra sätt, men vi ser mycket positivt på den här insatsen. Vi har ett föredömligt samarbete med Bostad först-gänget och har som målsättning att göra vad vi kan för att få våra hyresgäster på fötter så de ska kunna bo kvar, säger Urban Lindberg, samordnare på Tunabyggen.

Stor efterfrågan

Under året har kommunen fått in 87 intresseanmälningar till Bostad först. Kartläggningarna har dock behövt pausas eftersom det inte funnits tillräckligt med lägenheter. I dagsläget bedömer Michaela Wahlgren och hennes team att runt 20 personer i kön uppfyller kriterierna. Tre nya inflyttningar är planerade efter sommaren.

– Det höga trycket nu kommer att plana ut, men det är tydligt att behovet finns. Vår förhoppning är att fler privata hyresvärdar vill haka på och erbjuda lägenheter. Det skulle ge fler människor en chans att komma in från gatan, säger hon.

Michaela Wahlgren

Michaela Wahlgren, enhetschef inom individ- och familjeomsorgen, uppskattar att de så småningom kommer att landa på omkring 25–30 deltagare inom Bostad först.

Långsiktigt arbete och solskenshistorier

Bostad först ger inte bara praktisk hjälp utan bidrar också till att minska myndighetsförakt och öka tilltron till samhället bland människor som lever i utsatthet.

– Vi är inte farliga och vi är inte där för att kontrollera. När de vi träffar inser det, då händer något, säger Charlie.

Michaela Wahlgren håller med och tillägger:

– Det här är ett långsiktigt arbete. Vi kanske inte kan hjälpa alla här och nu men vi kanske kan göra det om ett år eller två. Det handlar om att bygga förtroende och tillit.

En av dem som fått hjälp under det första året och som idag pluggar och sköter i princip allt själv, var tidigare återkommande gäst på akutboendet i många år. Till hösten är han klar undersköterska.

– Tänk den samhällsvinsten! Det här är en solskenshistoria bland människor som många räknat ut. När man tänker på var han befann sig för ett år sedan och var han är idag. Man bli extremt glad och stolt! säger Michaela Wahlgren.