Borlänge kommuns logotyp
Två tjejer i ett fönster där den ena visar den andra något på en mobiltelefon

Genrebild

Forssaklackskolan värdesätter "En viktig dag för Högstadiet"

Under ett par veckor har Ungdomshälsans insats ”En dag för högstadiet” turnerat runt på Borlänges olika högstadieskolor. Turnén avslutades på Forssaklackskolan för eleverna i årskurs 7.

”En vik­tig dag för högstadiet” för årskurs 7 - 9 är en heldag med kunskapshöjande pass, vissa tillsammans föreläsare och andra med skolpersonal. Dagen är uppdelad utifrån olika teman för respektive årskurs och syftar till att ge barnen kunskap kring hälsa samt vilket stöd det finns att få i kommunen.

I årskurs 7 handlar passen om hälsa och reflektion med fokus på sömn, kost, rörelse och skärmtid. Dagen innehåller även information om sunda relatio­ner och rätten att älska vem man vill.

- De ämnen som tas upp är väldigt viktiga och innehåller delar som eleverna behöver få höra flera gånger och på olika sätt, säger Tobias Anfält Chi, socialpedagog på Forssaklackskolan som också är skolans samordnare för ”En viktig dag för Högstadiet”.

Åldersanpassat blir relevant

En av föreläsarna under dagen är Salam Abu Iseifan, verksamhetsutvecklare på Rädda Barnen. Hennes föreläsning "Kärleken är fri" handlar om att ge unga verktygen de behöver för att navigera i komplexa sociala sammanhang, fatta egna beslut och leva i relationer som bygger på respekt och frihet.

- Att föreläsa om rätten att älska vem man vill, särskilt för elever i årskurs 7, är avgörande av flera skäl. Ungdomar börjat alltmer utforska sin identitet, sexualitet och relationer på djupare sätt. Det är en tid då de är extra mottagliga för sociala normer och grupptryck.

- Att föreläsa om detta på skolor, barnens arena, hjälper till att skapa trygga miljöer. När elever får lära sig att alla har rätt att älska den de vill, oavsett kön, läggning eller bakgrund, blir skolan en tryggare plats. Det kan minska mobbning och diskriminering baserad på sexuella preferenser eller relationer. Många ungdomar känner inte till att de har rättigheter som skyddar dem från hedersförtryck, och genom att informera dem kan man öppna dörrar till hjälp och stöd.

En annan av föreläsarna är Malin Siljendahl som arbetar som lärare på Gylle skola. Hennes föreläsning har rubriken ”Den mentala tallriksmodellen”.

- Min föreläsning handlar om att man i takt med att man blir äldre behöver ta ett större ansvar för vad man gör med sin tid. Vi pratar om hur man hittar en bra balans mellan sömn, ökade krav i skolan, skärmtid och sociala relationer. Jag vill att eleverna ska ta med sig att de själva kan bestämma över sin tid, göra en egen plan och följa den. Energitjuvar finns det gott om, men med rätt inställning och verktyg kan vi hindra att de slukar vår tid.

Malin Siljendahl och Salam Albu-Iseifan.

Malin Siljendahl och Salam Albu-Iseifan tycker båda att deras föreläsning passar väldigt bra just i årskurs 7.

Hälsa och rörelse

”En viktig dag för Högstadiet” blir en del av grundskolans systematiska arbete kopplat till ungdomshälsa. Utöver den viktiga dagen arbetar Forssaklackskolan med en rad olika insatser i undervisningen och elevernas skoldagar. Ett exempel på det är att det är att idrottslärarna har schemalagt det interaktiva utbildningsprogrammet ”Det syns inte”. Programmet har som syfte att lära ungdomar, och deras närstående vuxna, att regelbundet träna på strategier för att främja välbefinnande. ”Det syns inte” är framtaget i ett forskningsprojekt som startats på Högskolan i Skövde.

- Varje vecka har vi två olika rörelseaktiviteter på skolan. En av dem är att varje måndag utmanar eleverna någon i personalen. Det kan vara lite olika aktiviteter såsom t.ex bollkickning. En annan är att vi gömmer en klacksko någonstans på skolan varje måndag och eleverna ska försöka hitta den. Den som hittar den får 20:- att handla för i kiosken. Vi kopplar dessa saker till hälsa eftersom det handlar om rörelse. berättar Tobias.

Forssaklackskolan

Forssaklackskolan tog emot en rad föreläsare i årskurs 7, 8 och 9 under "En viktig dag för Högstadiet".

Några reflektioner från eleverna på Forssaklackskolan efter en viktig dag för Högstadiet:

  • Jag har för mycket skärmtid.
  • Kärleken är viktig, man får bli kär i vem man vill.
  • Du ska sova 8 - 10 timmar per dygn.
  • Det är viktigt att chilla lite ibland.
  • Det är viktigt att veta att ett nej är ett nej.
  • Respektera alla oavsett religion och sexuell läggning.

En viktig dag

Innehållet i En viktig dag för högstadiet kan kopplas till Lgr22 och berör bland annat identitet, hälsa, jämställdhet, normer, alkohol och droger, sexualitet, samtycke och relationer.

Dagen är en fortsättning på insatsen En viktig dag för årskurs 6 där eleverna får kunskap i områdena psykisk hälsa, sexuell hälsa, socialtjänsten och machokultur, där passen formats med hjälp av Borlänges elever utifrån frågor de skickat in och förslag på ämnen man önskat mer kunskap om innan man börjar högstadiet.