Borlänge kommuns logotyp
Pedagog och barn vid ett bord på förskolan.

Enkät visar på stor nöjdhet med Borlänges förskolor

I en enkät som nära 1300 vårdnadshavare svarat på säger hela 76% att man upplever att barnet trivs till en hög grad och hela 80% skulle rekommendera sina barns förskola till en annan vårdnadshavare.

Det var första gången i våras som Borlänges förskolor gick ut med en gemensam enkät till vårdnadshavare på samtliga förskolor med syfte att få en övergripande bild och samtidigt ha möjlighet att titta på resultatet per förskola. Enkätens frågor har stark koppling till läroplanen vars reviderade innehåll betonar att arbetet i förskolan ska bygga på vetenskaplig grund. Arbetet i Borlänge förskola ska bygga på vad vetenskap har visat ger bäst förutsättningar för en trygg, rolig och lärorik utbildning.

— Totalt går runt 2150 barn på våra förskolor så att nära 1300 vårdnadshavare svarat på enkäten är mycket glädjande och ger oss ett bra underlag för fortsatt arbete säger Jessica Carlberg, verksamhetschef för förskolan.

Enkäten bestod av 15 påståenden där svaren angavs på en skala från ”Stämmer inte alls” till ”Stämmer helt”. Frågorna rörde bland annat omsorg, utveckling och lärande, barns delaktighet och inflytande och relationen mellan förskola och hem.

Utöver den höga nöjdheten kring trivsel svarar 96,7% av vårdnadshavarna att det stämmer helt eller till stor del att förskolan uppmuntrar till lek, fantasi och kreativitet (stämmer helt 80,6%, stämmer delvis 16,1%). Till den höga graden 96,8 upplever man att barnens språk och kommunikativa förmåga utvecklas på förskolan. (Stämmer helt 87,1, stämmer delvis 9,1).

Dokumentation efterfrågas

80,6% har svarat att det stämmer helt eller till stor del att förskolan är tillgänglig, lyhörd och enkel att kommunicera med. Något lägre ligger siffran för nöjdheten kring hur mycket förskolorna delar dokumentation kring det enskilda barnets utveckling och lärande till vårdnadshavare. 12,9% har varat att det inte stämmer alls på påståendet om att man får ta del av den typen av dokumentation.

— Hur mycket dokumentation och i vilken form den presenterats för vårdnadshavare kan skilja sig mellan förskolorna. Det finns vissa gemensamma arbetssätt men vi kommer att jobba för att ta ytterligare steg när det gäller att dela dokumentation. Det gör vi dels för att möta en ökad efterfrågan från vårdnadshavare, dels för att det visar hur viktigt och bra jobb som görs varje dag på våra förskolor. Jag vill samtidigt betona att omvårdnad alltid går före dokumentation i de fall vi behöver prioritera, säger Jessica Carlberg.

Två barn sitter framför tavlor och målar.

Vilar på vetenskaplig grund

I den nya läroplanen för förskolan som kom i en reviderad form 1 juli 2025 betonas att ”all undervisning och val av arbetssätt och lärverktyg ska vila på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.” Borlänge Förskola har under en längre tid arbetat med det förhållningssättet.

—Vi arbetar med utgångspunkt i läroplanen och den vetenskapliga grunden finns med i allt vi gör. I det stora visar det sig i hur vi väljer att utforma en nybyggd eller renoverad förskola. I vardagen syns det i våra lekmiljöer, hur vi lägger upp pedagogiska planeringar och hur våra möten med vårdnadshavare ser ut. Enkäten blir ett verktyg för oss att mäta nöjdheten med vår verksamhet konstaterar Jessica Carlberg,

Enkäten för vårdnadshavare kommer att genomföras en gång om året och kompletteras med en barnanpassad variant för att lyfta in barn delaktighet och inflytande. Det är pedagogerna på respektive förskola som genomför den enkäten tillsammans med barnen.

Uppstart för gemensam utvecklingsdag

Borlänges kommunala förskolor och pedagogisk omsorg, har enligt beslut i Skolnämnden, fem utvecklingsdagar per år för kompetensutveckling, utvärdering och planering. En av dessa dagar är gemensam och infaller för 2025 den 7 oktober.

Alla pedagoger och rektorer samlas då för att ta del av en föreläsning av Bim Riddersporre, universitetslektor i psykologi. Bim är redaktör och medförfattare till boken “Omsorg i förskolan på vetenskaplig grund”. Boken fungerar som en vägledande handbok i Borlänge förskola.

Bim Riddersporre och bokomslaget till Omsorg i förskolan på vetenskaplig grund.

Bim Riddersporre, universitetslektor i psykologi föreläser under den gemensamma utvecklingsdagen 7 oktober.

Utbildningen i förskolan ska i enlighet med skollag vila på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. All tillsvidareanställd personal får ett exemplar av boken som kommer att arbetas med utifrån ett gemensamt studiematerial framtaget för Borlänge förskola. Detta ska bidra till flera teoretiska perspektiv och en bred förståelse för omsorgens betydelse – något vi ser som avgörande för barns lärande och utveckling. Den vetenskapliga grunden ska förbli en levande och närvarande del i vår verksamhet.

Utöver föreläsningen bjuder utvecklingsdagen också på samtal, framåtblick och erfarenhetsutbyte. Förskolorna håller stängt men möjlighet till omsorg erbjuds till den som ansökt om det.