Överförmyndare i samverkan - Borlänge kommun

Överförmyndare i samverkan - Borlänge kommun

Om oss

Överförmyndare i samverkan Falun-Borlängeregionen har sitt kontor i Borlänge men är en gemensam organisation för överförmyndarverksamhet inom ett antal dalakommuner. De kommuner som ingår och samverkar i organisationen är Borlänge, Falun, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken och Säter.

Information till ställföreträdare med anledning av coronaviruset

Den 13 mars gick ett mail gick ut till alla ställföreträdare vi har känd mailadress till, angående besöksförbud på vårdinrättningar. Här kan du se vad vi ville informera om genom mailet och vad du som ställföreträdare bör tänka på i nuläget.

Nyheter

Arbetet med att granska alla årsräkningar är i full gång och vi kommer uppdatera hemsidan veckovis med hur många procent av årsräkningarna som är granskade. Hittills har vi granskat 17 % av årsräkningarna och vi granskar just nu årsräkningar som inkom till oss under vecka 5. Vi förhandsgranskar årsräkningarna när dom kommer till oss och en del får en begäran om komplettering vid förhandsgranskningen. Det innebär inte att vi påbörjat granskningen av er årsräkning utan endast att vi vid registreringen uppmärksammat att något fattas.

Nytt problem med e-tjänsten

Ett nytt problem med vår e-tjänst för årsräkning har uppmärksammats. Det är en del som sparat sin påbörjade årsräkning och sedan när årsräkningen har öppnats igen har man inte kunnat gå vidare från första sidan. Det problemet ska nu vara löst. Men tyvärr verkar det som att dessa påbörjade årsräkningar fortfarande har kvar problemet, man kommer inte vidare från första sidan. Antingen får man öppna en ny årsräkning och börja om eller så kan ni välja att skicka in årsräkningen i pappersform med posten. Vi beklagar detta problem. Om man väljer att fylla i sin årsräkning på pappersblanketten och skicka in med vanlig post så går det bra, vi har förståelse för att en del årsräkningar med post kommer till oss i början av nästa vecka och kommer inte skicka ut några påminnelser under vecka 10.

Problem med e-tjänsten

Vi har tyvärr uppmärksammat en del saker i e-tjänsten för årsräkningar som behöver åtgärdas och det jobbar vi på att lösa. Ett problem som vi sett är att många årsräkningar kommer in till oss utan redogörelse och körjournal. När man sparar sin årsräkning och redogörelse och går ur den så avaktiveras bilagorna redogörelse och körjournal. För att aktivera dom igen så kan man på sidan där man laddar upp egna bilagor klicka ur och i rutorna för redogörelse och körjournal igen och då brukar dom komma tillbaka med den sparade informationen. Vi beklagar detta fel. Om din redogörelse inte kommit in till oss så kommer du få ett brev från oss där vi ber dig att skicka in din redogörelse och körjournal igen. Det går bra att skicka in den på papper med vanlig post eller använda e-tjänsten igen men då måste ni öppna en ny årsräkning och fylla i den första sidan med personuppgifter på nytt och därefter klicka er fram till redogörelse och körjournal.

 

E-tjänst årsräkning för god man/förvaltare

Nu lanserar vi en e-tjänst där du som god man eller förvaltare kan fylla i och skicka in din årsräkning och redogörelse. Du som ställföreträdare loggar in med bank- id. Vid ifyllandet av årsräkningen får du en guidning i vilka fält som måste vara korrekt ifyllda, så du uppmärksammas på om du missat någonting. E-tjänsten summerar automatiskt och visar om årsräkningen är i balans. Du kan enkelt ladda upp de bilagor du vill bifoga, en fil med alla bilagor tillsammans eller en bilaga i varje fil – det spelar ingen roll. När årsräkningen är klar så kan du kontrollera att allt är korrekt innan du skickar in den, du kan spara ner den som en PDF för din egen arkivering. Hinner du inte fylla i allt utan måste hämta mer underlag kan du spara årsräkningen och fortsätta arbetet vid ett annat tillfälle. Utgiftspecifikationen finns tillgänglig så du kan uppdatera den löpande över hela året, förslagsvis månadsvis. Vi hoppas att detta kommer att underlätta för dig som ställföreträdare och för oss här på kontoret. Det går givetvis fortfarande att lämna in årsräkningen i pappersform som tidigare. Däremot har vi inte längre en ifyllningsbar årsräkning i PDF format att tillgå.

Vår e-tjänst för årsäkningen hittar du här.

Vanliga frågor

Här finns svar på några av de vanligaste frågorna som vi brukar få.

Intresseanmälan för uppdrag som god man

Vill du göra en insats för en medmänniska? Vi behöver fler gode män. Om du redan är god man så kanske du kan tänka dig ett till uppdrag?

Kontakt

Servicecenter
I Borlänge kommun tas  inkommande telefonsamtal emot av kommunvägledarna på vårt Servicecenter. De finns på plats för att besvara dina frågor mellan klockan 08:00 och 16:30 varje vardag och svarar både om du ringer 0243-666 44 eller 0243-740 00.

Ärenden till handläggare
De frågor som berör Överförmyndare i samverkans verksamhet och som kommunvägledarna inte kan hjälpa dig med direkt, skickas vidare som ett ärende till oss. Ärendet tas om hand av någon av våra handläggare som återkommer med svar så snart som möjligt. 

Samtal från oss
Observera att när en handläggare från Överförmyndare i samverkan ringer dig, syns numera telefonnumret 0243-759 00 eller 0243-74 000. Om du ringer tillbaka på det numret kommer du emellertid till Servicecenter.

Kontakt via e-post
Om du föredrar att ta kontakt via e-post når du oss direkt via ois@borlange.se .