Borlänge kommuns logotyp

Tillgänglighetsredogörelse

Borlänge kommun står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen.

På den här sidan beskriver vi

  • hur webbplatsen borlange.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
  • eventuella kända tillgänglighetsproblem
  • hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från Borlänge kommun som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan kontakta oss via vårt servicecenter.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg Länk till annan webbplats. om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet. Du kan också anmäla till Digg Länk till annan webbplats. om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven:

Problem vid användning utan synförmåga

  • Chatfönstrets titel saknar information om vilken webbplats denna finns på.
  • Startsidans sidtitel är otillräcklig och beskriver inte sidans innehåll.
  • Det finns någon eller några länkar vars länktext inte fullt ut informerar om länkens syfte och funktion.
  • Det finns på en sida en meny som inte tydligt nog visar att det är en meny.
  • Det enda undantaget för att länkar inte behöver ha information om att de är just länkar som inte enbart är färg är när de finns i en meny.
  • I sidhuvudet på denna webbplats så finns det en knapp och en länk vars texter är på ett annat språk än huvudspråket och det saknas semantisk information om detta.
  • Den sida som visar sökresultatet från en sökning med webbplatsen sökfunktion har en rubrikstruktur som inte är helt korrekt.
  • Det finns exempel på två sidor från vilka användaren kan komma till en sida med ett formulär men när användaren återvänder till den ursprungliga sidan så hamnar inte tangentbordsfokus på den komponent som aktiverades i det initiala skedet.
  • Det finns ett antal exempel på kombinerade länkar och bilder och när en skärmläsare används så tar det två aktiveringar av pil upp/ned tangenterna att ”komma igenom” denna typ av komponent.
  • När mobilversionen är aktiv så går det att fälla ut en meny från sidhuvudet.
  • När tangentbordsfokus finns i denna så går det att lämna denna meny utan att aktivt ha stängt denna meny.
  • Ett antal av de testade har en undermeny på vänstra delen av sida.
  • Det finns länkar som när de aktiveras fäller ut ytterligare en undermeny under men samtidigt laddas en oönskad sida in.
  • En sida har så kallade puffar en bild en rubrik och en ingress som alla ligger under ett a-element och då inte fungerar optimalt med en skärmläsare.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, inte alla element i denna går att nå eller aktivera med ett tangentbord.
  • Det finns på två av de testade sidorna en möjlighet att nå ett formulär och fylla i och sedan skicka detta formulär.
  • Det saknas ett kvitto på att formuläret har tagits emot.
  • Det finns ett antal statusmeddelanden som inte fungerar på ett effektivt sätt tillsammans med en skärmläsare inte läser upp meddelandet automatiskt och utan att fokus behöver finnas vid meddelandet.
  • Det finns på två av de testade sidorna en möjlighet att nå ett formulär som helt saknar felhantering.
  • En av de testade sidorna har en något annorlunda navigering än de övriga sidorna.
  • Det finns något exempel på länkar med olika namn men som har samma mål.
  • Det finns något exempel på länkar med olika namn men som har samma mål, och länkar med identiska namn men med olika mål.
  • Webbplatsens logotyp som är en klickbar bild har en alternativtext som inte är korrekt.
  • Den sida som visar sökresultatet från en sökning med webbplatsen sökfunktion har en rubrikstruktur som inte är helt korrekt.
  • Webbplatsen har en Chat som är realiserad med hjälp av en modal dialog, det saknas information om vad skillnaden är mellan att starta en Chat utan att ha fyllt i det initiala formulär som finns till Chatten och att inte ha fyllt i det.
  • Den huvudmeny som finns saknar semantisk information om den aktiva länken både då den representerar den aktuella sidan eller är en del väg till den länk som representerar den aktuella sidan.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, den aktiva länken i denna meny saknar semantisk information om detta.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, det finns semantisk information till den knapp som hanterar denna meny i form av attributet aria-expanded, men detta ändrar inte värde i takt med att menyn fälls ut/in.
  • Webbplatsen har en Chat som är realiserad med hjälp av en modal dialog, denna fungerar inte på ett optimalt sätt tillsammans med en skärmläsare.
  • Användare med skärmläsare får ingen information om Chat fönstrets roll, namn.
  • Det finns något exempel på där länkar används i stället för radioknappar som skulle fungera bättre.
  • Det finns ingen felhantering bland de testade sidorna.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Chatfönstrets titel saknar information om vilken webbplats denna finns, låt sidtiteln vara ”Chat – Borlänge”.
  • Startsidans sidtitel är otillräcklig och beskriver inte sidans innehåll.
  • Det finns någon eller några länkar vars länktext inte fullt ut informerar om länkens syfte och funktion.
  • Det finns på en sida en meny som inte tydligt nog visar att det är en meny.
  • Det enda undantaget för att länkar inte behöver ha information om att de är just länkar som inte enbart är färg är när de finns i en meny.
  • I sidhuvudet på denna webbplats så finns det en knapp och en länk vars texter är på ett annat språk än huvudspråket och det saknas semantisk information om detta.
  • Det finns något exempel på text som ligger överlagrad en bild och delar av texten har då för låg kontrast.
  • Det finns några exempel på en placeholder och inaktiva element som har en text som har för låg kontrast mot sin bakgrund.
  • Det finns exempel på två sidor från vilka användaren kan komma till en sida med ett formulär men när användaren återvänder till den ursprungliga sidan så hamnar inte tangentbordsfokus på den komponent som aktiverades i det initiala skedet.
  • Det finns ett antal exempel på kombinerade länkar och bilder och när en skärmläsare används så tar det två aktiveringar av pil upp/ned tangenterna att ”komma igenom” denna typ av komponent.
  • När mobilversionen är aktiv så går det att fälla ut en meny från sidhuvudet.
  • När tangentbordsfokus finns i denna så går det att lämna denna meny utan att aktivt ha stängt denna meny.
  • Ett antal av de testade har en undermeny på vänstra delen av sida.
  • Det finns länkar som när de aktiveras fäller ut ytterligare en undermeny under men samtidigt laddas en oönskad sida in.
  • En sida har så kallade puffar en bild en rubrik och en ingress som alla ligger under ett a-element och då inte fungerar optimalt med en skärmläsare.
  • Det finns några exempel på markeringar för tangentbordsfokus som är för otydliga.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, inte alla element i denna går att nå eller aktivera med ett tangentbord.
  • När webbplatsens sidor zoomas upp till 400 % så upptar den knapp som är av ”sticky” typ som aktiverar webbplatsens Chat för stort utrymme i sidled.
  • Vidare så när graden av zoom är 125-150 % så framkommer en extra rullist i sidled.
  • När en speciell stilmall CSS med utökade avstånd används så blir inte alla avsedda avstånd på alla de testade sidorna utökade.
  • När textstorleken konfigureras till 200 % i webbläsaren så blir inte all text på alla de testade sidorna 2 ggr större.
  • Det finns på två av de testade sidorna en möjlighet att nå ett formulär och fylla i och sedan skicka detta formulär.
  • Det saknas ett kvitto på att formuläret har tagits emot.
  • Det finns ett antal statusmeddelanden som inte fungerar på ett effektivt sätt tillsammans med en skärmläsare inte läser upp meddelandet automatiskt och utan att fokus behöver finnas vid meddelandet.
  • Det finns på två av de testade sidorna en möjlighet att nå ett formulär som helt saknar felhantering.
  • En av de testade sidorna har en något annorlunda navigering än de övriga sidorna.
  • Det finns något exempel på länkar med olika namn men som har samma mål.
  • Det finns något exempel på länkar med olika namn men som har samma mål, och länkar med identiska namn men med olika mål.
  • Webbplatsens logotyp som är en klickbar bild har en alternativtext som inte är korrekt.
  • Det finns något exempel där en alternativ text för en bild är oläslig då bilden inte kan visas.
  • Webbplatsen har en Chat som är realiserad med hjälp av en modal dialog, det saknas information om vad skillnaden är mellan att starta en Chat utan att ha fyllt i det initiala formulär som finns till Chatten och att inte ha fyllt i det.
  • Den huvudmeny som finns saknar semantisk information om den aktiva länken både då den representerar den aktuella sidan eller är en del väg till den länk som representerar den aktuella sidan.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, den aktiva länken i denna meny saknar semantisk information om detta.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, det finns semantisk information till den knapp som hanterar denna meny i form av attributet aria-expanded, men detta ändrar inte värde i takt med att menyn fälls ut/in.
  • Webbplatsen har en Chat som är realiserad med hjälp av en modal dialog, denna fungerar inte på ett optimalt sätt tillsammans med en skärmläsare.
  • Användare med skärmläsare får ingen information om Chat fönstrets roll, namn.
  • Det finns något exempel på där länkar används i stället för radioknappar som skulle fungera bättre.
  • Det finns ett fåtal komponenter i form av formulärfält som har en avgränsande bård som har en för låg kontrast mot den yttre bakgrunden, ibland är det komponenten färg i sig själv som har för låg kontrast.

Problem vid användning med nedsatt färgseende

  • Det finns på en sida en meny som inte tydligt nog visar att det är en meny.
  • Det enda undantaget för att länkar inte behöver ha information om att de är just länkar som inte enbart är färg är när de finns i en meny.
  • Det finns något exempel på text som ligger överlagrad en bild och delar av texten har då för låg kontrast.
  • Det finns några exempel på en placeholder och inaktiva element som har en text som har för låg kontrast mot sin bakgrund.
  • Det finns något exempel där en alternativ text för en bild är oläslig då bilden inte kan visas.
  • Det finns ett fåtal komponenter i form av formulärfält som har en avgränsande bård som har en för låg kontrast mot den yttre bakgrunden, ibland är det komponenten färg i sig själv som har för låg kontrast.
  • Det finns ingen felhantering bland de testade sidorna.

Problem vid användning med nedsatt rörlighet

  • Chatfönstrets titel saknar information om vilken webbplats denna finns, låt sidtiteln vara ”Chat – Borlänge”.
  • Startsidans sidtitel är otillräcklig och beskriver inte sidans innehåll.
  • Det finns exempel på två sidor från vilka användaren kan komma till en sida med ett formulär men när användaren återvänder till den ursprungliga sidan så hamnar inte tangentbordsfokus på den komponent som aktiverades i det initiala skedet.
  • Det finns ett antal exempel på kombinerade länkar och bilder och när en skärmläsare används så tar det två aktiveringar av pil upp/ned tangenterna att ”komma igenom” denna typ av komponent.
  • När mobilversionen är aktiv så går det att fälla ut en meny från sidhuvudet.
  • När tangentbordsfokus finns i denna så går det att lämna denna meny utan att aktivt ha stängt denna meny.
  • Ett antal av de testade har en undermeny på vänstra delen av sida.
  • Det finns länkar som när de aktiveras fäller ut ytterligare en undermeny under men samtidigt laddas en oönskad sida in.
  • En sida har så kallade puffar en bild en rubrik och en ingress som alla ligger under ett a-element och då inte fungerar optimalt med en skärmläsare.
  • Det finns några exempel på markeringar för tangentbordsfokus som är för otydliga.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, inte alla element i denna går att nå eller aktivera med ett tangentbord.
  • Webbplatsen har en Chat som är realiserad med hjälp av en modal dialog, det saknas information om vad skillnaden är mellan att starta en Chat utan att ha fyllt i det initiala formulär som finns till Chatten och att inte ha fyllt i det.
  • Den huvudmeny som finns saknar semantisk information om den aktiva länken både då den representerar den aktuella sidan eller är en del väg till den länk som representerar den aktuella sidan.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, den aktiva länken i denna meny saknar semantisk information om detta.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, det finns semantisk information till den knapp som hanterar denna meny i form av attributet aria-expanded, men detta ändrar inte värde i takt med att menyn fälls ut/in.
  • Webbplatsen har en Chat som är realiserad med hjälp av en modal dialog, denna fungerar inte på ett optimalt sätt tillsammans med en skärmläsare.
  • Användare med skärmläsare får ingen information om Chat fönstrets roll, namn.
  • Det finns något exempel på där länkar används i stället för radioknappar som skulle fungera bättre.

Problem vid användning utan hörsel

  • En sida har en video som har behov av textning men som saknar en sådan.

Problem vid användning med nedsatt hörsel

  • En sida har en video som har behov av textning men som saknar en sådan.

Problem vid användning med kognitiv nedsättning

  • Chatfönstrets titel saknar information om vilken webbplats denna finns, låt sidtiteln vara ”Chat – Borlänge”.
  • Startsidans sidtitel är otillräcklig och beskriver inte sidans innehåll.
  • Det finns någon eller några länkar vars länktext inte fullt ut informerar om länkens syfte och funktion.
  • Den sida som visar sökresultatet från en sökning med webbplatsen sökfunktion har en rubrikstruktur som inte är helt korrekt.
  • Det finns exempel på två sidor från vilka användaren kan komma till en sida med ett formulär men när användaren återvänder till den ursprungliga sidan så hamnar inte tangentbordsfokus på den komponent som aktiverades i det initiala skedet.
  • Det finns ett antal exempel på kombinerade länkar och bilder och när en skärmläsare används så tar det två aktiveringar av pil upp/ned tangenterna att ”komma igenom” denna typ av komponent.
  • När mobilversionen är aktiv så går det att fälla ut en meny från sidhuvudet.
  • När tangentbordsfokus finns i denna så går det att lämna denna meny utan att aktivt ha stängt denna meny.
  • Ett antal av de testade har en undermeny på vänstra delen av sida.
  • Det finns länkar som när de aktiveras fäller ut ytterligare en undermeny under men samtidigt laddas en oönskad sida in.
  • En sida har så kallade puffar en bild en rubrik och en ingress som alla ligger under ett a-element och då inte fungerar optimalt med en skärmläsare.
  • Det finns några exempel på markeringar för tangentbordsfokus som är för otydliga.
  • När en speciell stilmall CSS med utökade avstånd används så blir inte alla avsedda avstånd på alla de testade sidorna utökade.
  • Det finns på två av de testade sidorna en möjlighet att nå ett formulär och fylla i och sedan skicka detta formulär.
  • Det saknas ett kvitto på att formuläret har tagits emot.
  • Det finns ett antal statusmeddelanden som inte fungerar på ett effektivt sätt tillsammans med en skärmläsare inte läser upp meddelandet automatiskt och utan att fokus behöver finnas vid meddelandet.
  • Det finns på två av de testade sidorna en möjlighet att nå ett formulär som helt saknar felhantering.
  • En av de testade sidorna har en något annorlunda navigering än de övriga sidorna.
  • Det finns något exempel på länkar med olika namn men som har samma mål.
  • Det finns något exempel på länkar med olika namn men som har samma mål, och länkar med identiska namn men med olika mål.
  • Det finns på två av de testade sidorna en möjlighet att nå ett formulär som helt saknar felhantering.
  • Detta formulär har ett antal obligatoriska formulärfält men det saknas semantisk information om detta.
  • Den sida som visar sökresultatet från en sökning med webbplatsen sökfunktion har en rubrikstruktur som inte är helt korrekt.
  • Webbplatsen har en Chat som är realiserad med hjälp av en modal dialog, det saknas information om vad skillnaden är mellan att starta en Chat utan att ha fyllt i det initiala formulär som finns till Chatten och att inte ha fyllt i det.
  • Den huvudmeny som finns saknar semantisk information om den aktiva länken både då den representerar den aktuella sidan eller är en del väg till den länk som representerar den aktuella sidan.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, den aktiva länken i denna meny saknar semantisk information om detta.
  • När mobilversionen är aktiv så finns det möjlighet att fälla ut en meny, det finns semantisk information till den knapp som hanterar denna meny i form av attributet aria-expanded, men detta ändrar inte värde i takt med att menyn fälls ut/in.
  • Webbplatsen har en Chat som är realiserad med hjälp av en modal dialog, denna fungerar inte på ett optimalt sätt tillsammans med en skärmläsare.
  • Användare med skärmläsare får ingen information om Chat fönstrets roll, namn.
  • Det finns något exempel på där länkar används i stället för radioknappar som skulle fungera bättre.
  • Det finns ingen felhantering bland de testade sidorna.

Filmer från kommunfullmäktige

Borlänge kommun direktsänder webb-tv från kommunfullmäktiges sammanträden. Filmerna publiceras på webben borlange.se.

Enligt lagen tillgänglighet till digital offentlig service ska webbsändningar som sparas längre än 14 dagar textas och syntolkas inom 14 dagar från och med den 23 september 2020. Webbsändningarna textas i efterhand.

Att syntolka våra filmer är oskälig betungade för vår verksamhet. Vi har i dagsläget ingen praktisk lösning på hur det omfattande arbete som syntolkning av sparade webbsändningar av kommunfullmäktige innebär.”

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men det undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service:

  • Dokument som publicerades före den 23 september 2018
  • Direktsändningar
  • Filmer publicerade före 23 september 2020, som ej är aktuella längre.

Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 01-06-2026.

Hur vi testat webbplatsen

ETU AB har gjort en oberoende granskning av Borlänge kommun.

Senaste bedömningen gjordes den 7 april 2025.

Redogörelsen uppdaterades senast den 7 maj 2025.