Borlänge kommuns logotyp

Ansöka om stöd och hjälp

Här kan du läsa om hur du ansöker om insatser enligt socialtjänstlagen, SoL. Vart du vänder dig och hur utredningen går till. I Borlänge kommun är det den kommunala verksamheten som utför alla beviljade insatser.

 

Hjälp och stöd du kan få som äldre i Borlänge

Borlänge kommun erbjuder olika typer av hjälpinsatser för dig som är äldre. Här har vi samlat allt på ett ställe – oavsett om du vill ha hjälp i hemmet, tekniska lösningar eller boendealternativ.

Hemtjänst – Hjälp i hemmet

Du kan få stöd med det du behöver i vardagen:

  • Personlig omvårdnad – till exempel hjälp med hygien, påklädning, förflyttning
  • Matdistribution – färdiglagad mat levereras hem
  • Städning – till exempel dammsugning, golvtorkning
  • Tvätt och klädvård – inklusive sängklädesbyte
  • Inköp – hjälp att handla eller beställa hem varor
  • Apoteksärenden – hämta/lämna recept och läkemedel
  • Trygghetslarm – larm vid fall eller behov av snabb hjälp
  • Fjärrtillsyn – digital tillsyn via kamera vid behov
  • Promenadsällskap – stöd att komma ut eller röra på sig
  • Tillsynsbesök – för trygghet, till exempel kvälls- och nattbesök
  • Avlösarservice – avlastning för anhörigvårdare
  • Påminnelser – till exempel om medicin eller rutiner
  • Hjälp att kontakta vården – stöd vid kontakt med till exempel vårdcentral

Teknisk och praktisk hjälp

Stöd utanför hemmet

Nej. Möjligheten till förenklat beslutsfattande togs bort ur lagstiftningen när den nya socialtjänstlagen trädde i kraft den 1 juli 2025. I dagsläget erbjuder kommunen inga insatser utan individuell behovsprövning.

Vi följer utvecklingen och utreder frågan för att se hur vi bäst kan anpassa våra arbetssätt utifrån den nya lagen.

När du har ansökt om hjälp får du träffa en biståndshandläggare, antingen vid ett hembesök eller ett möte. Ni pratar tillsammans om vad du ansökt om, hur din situation ser ut, vad du klarar själv och vad du behöver hjälp med.

Efter mötet gör biståndshandläggaren en utredning. Där bedöms om du har rätt till hjälp enligt socialtjänstlagen (SoL). När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut hemskickat. Där står det om du får insatsen beviljad eller inte.

Om dina behov förändras kan du när som helst kontakta oss och ansöka igen.

» Du kan ringa en biståndshandläggare

Du kan via Servicecenter 0243-740 00 få svar på dina frågor eller få kontakt med den biståndshandläggare som ansvarar för det område i kommunen där du bor.

» Du kan använda en ansökningsblankett

Du kan skriva ut en blankett som du fyller i och skickar till Borlänge kommun. En biståndshandläggare hör sedan av sig till dig och ni kommer överens om en tid för hembesök eller möte.

Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen pdf, 188.6 kB.

Skicka ansökningsblanketten till:
Borlänge kommun, Biståndsverksamheten, 781 81 Borlänge
kommun@borlange.se

» Du kan skriva ett brev

Du kan skriva ett brev som du skickar till Borlänge kommun (länk till En biståndshandläggare hör sedan av sig till dig och ni kommer överens om en tid för hembesök eller möte.

Skicka brevet till:
Borlänge kommun, Biståndsverksamheten, 781 81 Borlänge
kommun@borlange.se

Enligt förvaltningslagen (7 §) ska en utredning göras så snabbt som möjligt, men utan att det påverkar kvaliteten. Det betyder att kommunen inte får skynda på så mycket att utredningen blir slarvig eller orättvis. Vad som är "så snabbt som möjligt" kan variera – det bedöms från fall till fall.

I genomsnitt tar en utredning cirka 6 dagar, oavsett vilken typ av hjälp det gäller.


» Genomförandeplan – så planeras din hjälp

När du får hemtjänst eller annan hjälp från kommunen görs alltid en genomförandeplan. Planen skrivs tillsammans med dig och bygger på det biståndsbeslut du har fått.

Genomförandeplanen beskriver:

  • vilka insatser du ska få
  • hur och när hjälpen ska utföras
  • dina egna önskemål och vanor
  • hur du vill att hjälpen ges, till exempel morgonrutiner eller måltider

Genomförandeplanen hjälper både dig och personalen att se till att hjälpen blir så bra och personlig som möjligt. Planen följs upp och uppdateras regelbundet, eller om dina behov förändras.

Du kan när som helst be att få läsa din plan eller prata om ändringar.

Vill du veta mer, prata med personalen eller din biståndshandläggare.
Du når dem via Sevicecenter 0243 -740 00

» Fast omsorgskontakt

Du som har hjälp från kommunen har rätt att få en fast omsorgskontakt.

En fast omsorgskontakt är en person ur personalen som du lär känna lite extra. Den personen har ett särskilt ansvar för att du ska känna dig trygg och få den hjälp du behöver på ett bra sätt.

Den fasta omsorgskontakten:

  • hjälper till att planera din hjälp
  • känner till dina behov och önskemål
  • är en länk mellan dig, personalen och dina anhöriga
  • hjälper till att skapa trygghet och bra kontakt över tid

Vill du veta vem som är din kontaktperson, eller be om att få byta, kan du prata med personalen eller din biståndshandläggare. Du når dem via Sevicecenter 0243 -740 00

 

I Borlänge kommun är det den kommunala verksamheten som utför alla beviljade insatser. Det innebär att du inte behöver göra något val av utförare – alla insatser utförs av kommunens egen personal, som du tillsammans med planerar hur hjälpen ska utformas utifrån dina behov.

Kostnaden för insatserna varierar beroende på vilken hjälp du får. Från och med 2002-07-01 gäller maxtaxa för avgifter inom äldreomsorgen. Avgiften 2025 för omsorg eller omvårdnad överstiger aldrig 2642 kronor per kalendermånad oavsett hur mycket hjälp du har.

Mer information om aktuella taxor och avgifter.

Den sammanlagda personalkontinuiteten över 14 dagar i Borlänge kommuns hemtjänst (genomsnitt för hela året 2025) är:

20,3 olika personal per brukare

Är du missnöjd med ditt beslut, kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Om du behöver hjälp med att överklaga ditt beslut, kan din biståndshandläggare stödja dig med detta.

Biståndshandläggare: Sevicecenter 0243-740 00

» Din rätt till vård och omsorg, socialstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Du kan lämna klagomål och synpunkter på flera sätt:

  • Prata direkt med personalen eller ansvarig chef
  • Använd kommunens e-tjänst (du kan vara anonym)
  • Skicka med vanlig post
  • Kontakta Patientnämnden eller IVO vid allvarliga ärenden

Läs mer om hur du går tillväga:
» Klagomål och synpunkter gällande kommunal vård och omsorg Länk till annan webbplats.