Borlänge kommuns logotyp
Trygghetslarm för äldre

Trygghetslarm

Omsorgsförvaltningen erbjuder trygghetslarm för dig som vill känna dig trygg i hemmet – dygnet runt. Med ett enkelt knapptryck kan du snabbt få kontakt med personal vid oväntade situationer, till exempel om du faller eller behöver hjälp på toaletten.

Trygghetslarmet ger dig ökad trygghet och självständighet i vardagen – samtidigt som hjälpen finns nära till hands när du behöver den.

Vill du ha mer information om trygghetslarm?

Kontakta Servicecenter 0243-740 00 så hjälper de dig att komma i kontakt med våra biståndshandläggare.

Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Larmet är till för dig som råkat ut för en situation som du inte klarar själv och där du behöver hjälp, till exempel om du har fallit eller behöver toaletthjälp.

Du får en larmknapp som du kan hänga runt halsen eller ha runt handleden. Du larmar sedan genom att trycka på larmknappen och håller den intryckt tills det blinkar rött, eller i minst två sekunder. Trygghetslarmet ringer nu upp personalen på trygghetsjouren. När ni fått kontakt pratar du via högtalaren och säger vad du behöver hjälp med. Hjälp är nu på väg. Det är hemtjänstens personal i ditt område som kommer hem till dig.

Om larmcentralen inte får talkontakt med dig när du larmat ringer personalen på trygghetsjouren upp dig på din vanliga telefon. Om du inte svarar kommer hemtjänsten hem till dig för att se vad som har hänt.

Ja, det går bra. Larmknappen är vattentät.

Det är inget att oroa sig för. Tala om för trygghetsjouren att det var ett misstag.

Ja, Trygghetsjouren spelar in ditt larmsamtal. Det görs för att säkerställa kvaliteten på Trygghetsjourens verksamhet men framför allt för att dina rättigheter som larmkund ska säkerställas.

Inspelningarna kommer att sparas i 1 år och raderas därefter automatiskt. Det är endast Trygghetsjourens chefer som kommer att ha tillgång till det inspelade samtalet. Vi kommer endast att lyssna på det inspelade samtalet om vi i efterhand behöver ta reda på vad som har hänt.

För trygghetslarmet betalar du en avgift varje månad samt en engångskostnad för installationen. Du betalar för trygghetslarmet så länge du har det kvar i bostaden. All teknisk service på trygghetslarmet är kostnadsfritt.  I dokumentet Taxor och avgifter 2025 Länk till annan webbplats.hittar du aktuella priser och avgifter för trygghetslarm.

Ja, för att kunna installera ett trygghetslarm behöver du ha 2 stycken extranycklar och ev taggar att lämna ifrån dig. Du får en kvittens när du lämnar ifrån dig nycklar.

Personal från kommunen kommer hem till dig och installerar ditt trygghetslarm i form av en larmdosa med högtalarfunktion. Trygghetslarmen är digitala och ansluts därför endast till ett eluttag. Trygghetslarmen ska alltid vara ansluten. Du får en larmknapp som du kan hänga runt halsen eller ha runt handleden.