Ansökan om stöd enligt SoL
Här kan du som har en funktionsnedsättning läsa om hur du ansöker om stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen (SoL), vart du vänder dig och hur utredningen går till.
Kontakt med biståndshandläggare
Du kan via Servicecenter 0243-740 00 få svar på dina frågor eller få kontakt med en biståndshandläggare.
Insatser du kan ansöka om
Socialtjänstlagen har inga specifika insatser inskrivna i lagen men vanligt förekommande stöd eller hjälpinsatser som du kan ansöka om är exempelvis:
- Boendestöd
- Hjälp i hemmet
- Kontaktperson
- Ledsagning
Ansök via blankett eller brev
Du kan ansöka genom att kontakta en biståndshandläggare via telefon, skriva ett vanligt brev eller skriva ut blanketten nedan som du fyller i och skickar till Borlänge kommun.
Ansökan och stöd och hjälp enligt Socialtjänstlagen Pdf, 589.5 kB.
Hembesök eller möte
När kommunen har tagit emot din ansökan hör en biståndshandläggare av sig till dig och ni kommer överens om en tid för hembesök eller möte på annan plats (till exempel på Stadshuset). Anhöriga eller legal ställföreträdare (god man eller förvaltare) får gärna vara med.
Vid hembesöket eller mötet samtalar du och biståndshandläggaren om den insats du ansökt om, hur dina behov ser ut, vad du klarar själv och vad du behöver stöd eller hjälp med.
Utredning och beslut
Efter hembesöket/mötet gör biståndshandläggaren en utredning utifrån din ansökan och de uppgifter du lämnat om din situation och dina behov. I utredningen prövas om du har rätt till bistånd/insatser för stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen, SoL. Du får sedan ett skriftligt beslut på din ansökan. I beslutet framgår om ansökan är beviljad eller om du har fått avslag. Om behovet ändras kan du när som helst ansöka igen.
Utredningstid
Handläggning av ansökningar skall ske skyndsamt. Enligt 7 § Förvaltningslagen framgår att en utredning ska genomföras så snabbt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Att en utredning ska genomföras skyndsamt får alltså inte innebära att kraven på objektivitet, opartiskhet och allsidighet inte följs.
Vad som menas med så snabbt som möjligt kan inte anges generellt, utan måste bli en bedömning i varje enskilt ärende.
Överklaga beslut
Om du är missnöjd med meddelat beslut, kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Om du behöver hjälp med att överklaga ditt beslut, kan din biståndshandläggare stödja dig med detta.
- Ingen giltig användare vald.