Fjärrtillsyn
Ingress
Innehåll
Är du intresserad av att få fjärrtillsyn?
Digital fjärrtillsyn är en säker och trygg lösning som uppskattas av många. En kamera som fungerar i mörker monteras på lämplig plats i din bostad. En larmcentral loggar in och tittar i kameran på de tider som du har bestämt tillsammans med personalen. Om larmcentralen via kameran ser att du behöver hjälp, kommer de att kontakta hemtjänsten som då kommer hem till dig och kollar hur du mår.
Vem är det som tittar genom kameran?
Det är endast särskild personal från larmcentralen som har behörighet att utföra tillsynen via kamera. Om något ser avvikande ut, till exempel om du har ramlat, kontaktar de hemtjänstpersonalen. Inga filmer eller bilder sparas.
Vilka tider på dygnet kan jag få tillsyn via kamera?
Du kan få tillsyn både under natten och ibland även dagtid, beroende på vad du har behov av. Tiderna bestäms tillsammans med personal från kommunen.
Går det att kombinera fjärrtillsyn med fysiska besök?
Ja, det går bra att kombinera fjärrtillsyn med fysiska besök
Vad händer om jag inte befinner mig där vi kommit överens om att jag ska vara?
Om du inte befinner dig där du och personalen kommit överens om att du ska vara när tillsynen görs kommer personalen på larmcentralen att göra ett nytt försök efter 20 minuter. Har du inte kommit tillbaka vid det tillfället kontaktas din hemtjänstgrupp som åker hem till dig.
Hur vet jag att personalen tittar – och har tittat?
Tillsynen sker i enlighet med klockslagen som du och personalen har kommit överens om. Varje gång en digital tillsyn utförs registreras det och vi kan ta ut en rapport som du kan få ta del av om du önskar. Vem, när och hur länge personalen tittat går att läsa ut av rapporten.
Kan tjänsten avbrytas när som helst?
Ja, du kan avsluta tjänsten digital tillsyn när som helst. Du kan också välja att inte ha tillsynen digitalt vissa tillfällen om du till exempel skulle få besök eller åka bort. Prata med hemtjänst personalen om du vill avsluta eller tillfälligt pausa tjänsten.
Behöver kameran ha tillgång till internet?
Nej, kameran kommunicerar med hjälp av ett SIM-kort och en router.
Vad händer om det är någonting fel på den digitala utrustningen?
Vid fel på kameran kommer hemtjänst personalen och tittar till dig. Personalen ansvarar för att se att din kamera lagas om den gått sönder. Vid längre tekniskt problem kommer hemtjänsten att höra av sig till dig eller komma på fysiskt besök.
Kan jag ha flera kameror i mitt hem?
Ja, du kan ha flera kameror utsatta i ditt hem beroende på vart du förväntas befinna dig vid de överenskomna tidpunkterna.
Dataskyddsförordningen stärker dina rättigheter när det gäller hur företag och andra organisationer hanterar dina personuppgifter. Du har bland annat rätt att begära ett så kallat registerutdrag för att få veta vilka uppgifter om dig som en organisation hanterar. Du har även rätt att få felaktiga uppgifter om dig rättade och att i vissa fall få dina personuppgifter raderade.