Borlänge kommun
Servicecenter
telefon: 0243 - 740 00
Telefontid: 08:00-16:30, måndag - fredag.
Konsumentvägledare
Kristina Axelsson
0243 - 759 06
Dela sidan på sociala medier

Konsumentvägledning

Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta vår konsumentvägledare vid Konsument Borlänge.

Konsument är du när du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag. Vi lämnar alltså inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.

Som boende i Borlänge kan du få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag.
  • Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om instanser där ditt ärende kan prövas.
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, val av telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare.

Några goda råd

Tänk efter en extra gång innan du genomför ett köp.

  • Läs avtalet, även det finstilta, innan köpet
  • Även muntliga avtal är bindande!
  • Tänk på att fjorton dagars ångerrätt kanske inte alltid gäller, t.ex. vid s.k. hybridförsäljning, då en "monter" finns permanent placerad i ett köpcenter. Där är rättsläget ännu oklart
  • Upprätta ett skriftligt avtal med hantverkare
  • Spara ALLTID kvittot! Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år efter köpet
  • Betala alla räkningar i tid, dvs några bankdagar innan förfallodagen
  • Fundera på om du räknas som konsument eller näringsidkare vid ditt köp, som konsument har du större möjligheter att exempelvis ångra ett köp.

Kontakt Konsumentvägledare

Kontaktuppgifter hittar du överst på sidan. Mejla gärna om det är svårt att komma fram på telefonen.

Nyheter från Konsumentverket


Ny paketreselag – här är de viktigaste ändringarna

Postat:

Tanken är att den nya lagen ska vara lite mer modern och anpassad efter hur vi bokar resor i dag, när vi själva bokar flyg, hotell och evenemang på nätet.
Förbud för telefonförsäljning av premiepensionsprodukter

Postat:

Från och med 1 juli i år är det förbjudet att marknadsföra eller sälja tjänster och produkter på premiepensionsområdet via telefon.
Oförändrat stort förtroende för Konsumentverket

Postat:

När Kantar Sifo mäter allmänhetens förtroende för svenska myndigheter hamnar Konsumentverket i topp tre. Myndigheten har samma poängresultat som förra året.

Polisen informerar: Skydda dig mot telefonbedragare

Sidan senast uppdaterad