Borlänge kommun
Servicecenter
telefon: 0243 - 740 00
Telefontid: 08:00-16:30, måndag - fredag.
Konsumentvägledare
Kristina Axelsson
0243 - 759 06
Dela sidan på sociala medier

Konsumentvägledning

Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta vår konsumentvägledare vid Konsument Borlänge.

Konsument är du när du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag. Vi lämnar alltså inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.

Som boende i Borlänge kan du få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag.
  • Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om instanser där ditt ärende kan prövas.
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, val av telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare.

Några goda råd

Tänk efter en extra gång innan du genomför ett köp.

  • Läs avtalet, även det finstilta, innan köpet
  • Även muntliga avtal är bindande!
  • Tänk på att fjorton dagars ångerrätt kanske inte alltid gäller, t.ex. vid s.k. hybridförsäljning, då en "monter" finns permanent placerad i ett köpcenter. Där är rättsläget ännu oklart
  • Upprätta ett skriftligt avtal med hantverkare
  • Spara ALLTID kvittot! Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år efter köpet
  • Betala alla räkningar i tid, dvs några bankdagar innan förfallodagen
  • Fundera på om du räknas som konsument eller näringsidkare vid ditt köp, som konsument har du större möjligheter att exempelvis ångra ett köp.

Kontakt Konsumentvägledare

Kontaktuppgifter hittar du överst på sidan. Mejla gärna om det är svårt att komma fram på telefonen.

Behöver du hjälp med konsument-, energi- och klimatfrågor?

Träffa oss på Borlänges bibliotek oktober-december 2018.

Nyheter från Konsumentverket


Nu lanseras Lektionsbanken för dig som undervisar om konsumentfrågor

Postat:

Lektionsbanken innehåller färdiga lektioner om hållbar konsumtion, konsumenträttigheter, privatekonomi och reklam. Där finns också digitala quiz.
Tre av fyra textilkonsumenter vill agera mer hållbart

Postat:

Det finns en stor vilja att agera mer hållbart men en osäkerhet kring vilka val man ska göra. Det visar en ny undersökning som Naturvårdsverket låtit genomföra.
Utbildning i produktsäkerhet för reklam- och profilproduktsföretag

Postat:

Heldag med fokus på regler om produktsäkerhet för reklam- och profilprodukter.

Polisen informerar: Skydda dig mot telefonbedragare

Sidan senast uppdaterad