Borlänge kommuns logotyp

Överförmyndare i samverkan

Överförmyndare i samverkan

Om oss

Överförmyndare i samverkan Falun-Borlängeregionen har sitt kontor i Borlänge men är en gemensam organisation för överförmyndarverksamhet inom ett antal dalakommuner. De kommuner som ingår och samverkar i organisationen är Borlänge, Falun, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken och Säter.


Nyheter

I november byter vi verksamhetssystem!

Verksamheten har under några år gjort omvärldsbevakning och sett hur andra överförmyndarkontor i Sverige arbetar. Beslutet togs av Överförmyndarnämnden att köpa in Provisum. Den 8 november går vi över till Provisum. Detta innebär att vi tar ett kliv och förutsättningar skapas för att bli en något mer digital myndighet. Vårt mål är att detta skall innebära en förbättring både för oss i verksamheten men också för er ställföreträdare med effektivare handläggning och kommunicering i ärenden.

Till verksamhetssystemet följer en e-tjänst modul som heter Valter. I Valter kommer ni att kunna sköta er redovisning till oss men även göra ansökningar om uttag och en rad till olika ärenden.

Inför inlämningen av årsräkningen för 2021 kommer ni dock inte ha möjlighet att lämna in årsräkningar via Valter. Verksamheten behöver få tid att arbeta in sig ordentligt innan vi bjuder in er ställföreträdare i systemet. För inlämning av årsräkningar 2021 går det bra att ni använder er av den befintliga e-tjänsten samt på pappersblanketten som tidigare år.

Vi kommer ut med mer information om vad vi erbjuder för stöd inför kommande redovisningsperiod.

Vi har hittills granskat 85 % av årsräkningarna. Då vi under rådande pandemi i stor utsträckning har arbetat på distans samt varit underbemannade så har vi just nu längre handläggningstider, vilket också innebär att granskningen av årsräkningar kommer ta längre tid än tidigare år.

 

Längre handläggningstider med anledning av Coronaviruset

Överförmyndare i samverkan Falun-Borlängeregionen har anpassat verksamheten efter de rekommendationer som meddelats av Folkhälsomyndigheten och regeringen. Vi har bland annat minskat antalet personer som får visats i kontorslokalerna samtidig genom distansarbete och vi undviker att ta emot fysiskt besök, vi uppmanar alla som har minsta symptom på covid-19 att stanna hemma.

Våren innebär alltid en stor utmaning för verksamheten då ca 1270 årsräkningar skall tas emot och granskas. Granskningsperioden samt pandemins effekter på verksamheten som medför distansarbete kan leda till längre väntetider för telefon- och mejlkontakt samt längre handläggningstider.

Vi ber er att ha förståelse för de åtgärder vi vidtar. Tillsammans bromsar vi smittan!


NY e-tjänst årsräkning för god man/förvaltare lanserad

Nu är den nya förbättrade e-tjänsten årsräkning för god man och förvaltare tillgänglig. Precis som förra året loggar man in med sitt bank-ID, fyller i redovisning och redogörelse samt bifogar de bilagor som ska in. Den gamla e-tjänsten kommer ligga kvar ett tag men endast för att logga in och titta på sin sparade redovisning från förra året. Det går alltså inte att skicka in någon årsräkning med den gamla e-tjänsten.

NY e-tjänst för årsräkningen 2020 (för att skapa en NY reovisning)  Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Logga in för att hitta sparade redovisningar (gäller både 2019 för historik och 2020 års nya redovisningar) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


OBS! Det går alltså inte att skicka in någon årsräkning med 2019 års version av e-tjänsten. Denna är enbart för att kontrollera gamla siffror.


Frågor kring e-tjänsten

Vi har tyvärr uppmärksammat några brister i vår e-tjänst för årsräkning och har i ett dokument sammanställt svar på vanliga frågor kring e-tjänsten. Om du får problem med e-tjänsten så läs detta dokument. Pdf, 693.7 kB, öppnas i nytt fönster.


Vaccination covid-19

SKR (Sveriges kommuner och regioner) påminner om att god man och förvaltare inte är behöriga att ge samtycke till vaccination åt sin huvudman. Behandlande läkare eller annan vårdanställd får ta ställning i det enskilda fallet.


Kontakt

Servicecenter

I Borlänge kommun tas inkommande telefonsamtal emot av kommunvägledarna på vårt Servicecenter. De finns på plats för att besvara dina frågor mellan klockan 08:00 och 16:30 varje vardag på telefon 0243-740 00.

Ärenden till handläggare

De frågor som berör Överförmyndare i samverkans verksamhet och som kommunvägledarna inte kan hjälpa dig med direkt, skickas vidare som ett ärende till oss. Ärendet tas om hand av någon av våra handläggare som återkommer med svar så snart som möjligt.

Samtal från oss

Observera att när en handläggare från Överförmyndare i samverkan ringer dig, syns numera telefonnumret 0243-74 000. Om du ringer tillbaka på det numret kommer du emellertid till Servicecenter.

Kontakt via e-post

Om du föredrar att ta kontakt via e-post når du oss direkt via ois@borlange.se .