På den här sidan hittar du en hel del frågor och svar om personligt ombud. Om du inte hittar svar på just din fråga är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
I filmen nedan får du svar på många vanliga frågor och svar.
Hur får jag kontakt med Personligt Ombud (PO)?
Det är bara att kontakta oss via telefon, sms, e-post eller genom att skicka ett brev. Om du tycker det
är svårt att kontakta oss själv så kan du be någon annan att kontakta oss.
Tillsammans med dig:
Vem bestämmer om man får PO eller inte?
Vi gör i varje enskilt fall en bedömning. PO är en möjlighet men ingen rättighet.
Först tar vi ställning till om du har en betydande psykisk funktionsnedsättning. Om du på grund
av det har stora svårigheter i din vardag och vill ha stöd för att förbättra din livssituation är
PO en möjlighet.
Jag har en neuropsykiatrisk diagnos, ger det mig rätten till ett PO?
PO är ingen rättighet, så en diagnos ger dig inte automatiskt rätten till ett ombud. Även
personer utan diagnos är välkomna till oss. Vad som är ett måste är att man har en betydande
psykisk funktionsnedsättning och att man på grund av det har stora svårigheter i sin vardag.
Varför säger ni ibland nej till uppdrag?
Det kan hända att vi säger nej till att göra vissa uppdrag tillsammans med dig. Eftersom vi är
”hjälpen till hjälpen” så gör vi inte saker som andra professionella i ditt nätverk redan gör. Vi
medverkar naturligtvis inte till sådant som vi bedömer direkt motverkar din återhämtning.
Hur lång tid måste jag vänta på att få träffa ett PO?
Efter första kontakten med PO-verksamheten och bedömning gjorts att du tillhör vår målgrupp
så får du träffa två personliga ombud i ett orienteringsbesök. Mötet brukar ske inom en
treveckorsperiod från första kontakten. I ett första möte så identifierar vi vad ett PO kan
hjälpa dig med, vad uppdraget handlar om. Efter orienteringsbesöket hamnar du i
vår kö till Personligt Ombud.
Var kan vi träffas? Jag har svårt att ta mig till ert kontor, kan ni komma hem till mig istället?
Om du vill, så träffas vi på vårt kontor men vi kommer gärna hem till dig om du hellre vill
det. Vi kan också träffas på ett café, bibliotek eller en parkbänk om du vill det. Vi är också
vana att följa med till möten på socialtjänsten, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen,
sjukvården m.m.
Kostar det något att ha ett Personligt Ombud?
Nej, det kostar ingenting.
Ja, vi har tystnadsplikt. Men vi är enligt lag tvungna att bryta tystnadsplikten om vi är oroliga
över att minderåriga barn far illa, om ditt eller någon annans liv är i fara, eller om det framkommer
uppgifter om grov kriminell verksamhet som kan leda till mer än två års fängelse.
Blir jag registrerad och journalförd om jag har kontakt med PO?
Verksamheten har ingen journalplikt och du behöver inte lämna mer uppgifter om dig själv än
du själv väljer. Vi har ett statistikprogram för att vi bland annat ska kunna veta hur många vi
träffar, men det står inga namn eller personuppgifter - enbart ett nummer.
Hur länge kan man ha hjälp av ett PO?
Vi har riktlinjer på 18 månader men det kan handla om möten från ett par träffar till uppdrag
som pågår upp till två år. Målet är att vi hittar en varaktig lösning, om du behöver stöd under
en längre tid.
Mina anhöriga tycker jag ska ha ett Personligt Ombud, får jag det då?
Ingen annan än du avgör om du vill ha ett Personligt Ombud, du måste alltså själv önska dig
ett PO. Men anhöriga kan ta den första kontakten om du har bett om hjälp med den.
Min socialsekreterare tycker att jag borde ha kontakt med er, kan de ställa det som krav?
Nej, det är bara du som avgör det. Socialsekreterare får inte remittera dig till PO, utan ska vara
dig behjälplig, vägleda och informera i dina frågor om så behövs.
Kan PO följa med mig till socialtjänsten?
En av PO:s uppgifter är att vara ett stöd i kontakt med olika myndigheter, så det är inte
ovanligt att vi är med på besök hos exempelvis socialtjänsten.
Jag vill inte ha kontakt med min handläggare, vad kan ni göra?
Många vill ha stöd i kontakt med myndigheter och vi är ofta med på besök hos exempelvis
socialtjänsten. Inför ett sådant besök planerar vi tillsammans vad du vill ta upp och vad du vill
ha ut av mötet, men vi kan inte gå dit i ditt ställe. Din medverkan är en förutsättning för PO:s
arbete. Du måste själv vara delaktig eftersom stödet ska utgå från dig, ingen annan.
Får jag ta med mig någon till er första gången?
Absolut, det får du. Många av dem vi träffar brukar första gången ta med sig någon person
som de känner sig trygga med.
Jag är i akut behov av hjälp, kan ni hjälpa mig?
Nej, PO är ingen akutverksamhet. Är du i akut behov av hjälp kan du vända dig till
kommunens socialjour eller psykiatrins akutmottagning.
Kan Personligt Ombud hjälpa mig att sköta min ekonomi?
Vi kan inte sköta din ekonomi. Vi brukar säga att vi är ”hjälpen till hjälpen”, vilket betyder att
vi kan hjälpa dig att hitta det stöd du behöver. Det kan till exempel handla om att boka tid och
följa med till socialsekreterare eller budgetrådgivare eller resonera kring om det finns behov
av god man.
Kan man ha ett Personligt Ombud för att slippa känna sig så ensam?
Många av dem vi träffar känner sig ensamma och isolerade. Ett uppdrag kan då vara att
tillsammans hitta sätt att bryta isoleringen och träffa andra på ett sätt som fungerar för just
dig. Det kan handla om att komma i kontakt med föreningar eller söka kontaktperson.
Personligt Ombud fungerar som lots och försöker hitta långsiktiga lösningar
Kan PO hjälpa mig att hålla ordning hemma?
Nej, det kan vi inte. Vi brukar säga att vi är ”hjälpen till hjälpen”, vilket betyder att vi kan
hjälpa dig att hitta andra personer som kan stötta dig i att få rutiner för att hålla ordning
hemma. Vi kan till exempel hjälpa dig att ansöka om boendestöd eller hemtjänst.
PO arbetar dagtid, vardagar mellan klockan 07.30 och 16.30.