Marknadsföringsavtal
Om du representerar en förening eller aktör som kommer att ha stor synlighet, kommer att vara av stort intresse för Borlänge som besöksort, bedöms få mycket uppmärksamhet i regional, nationell och/eller internationell media och uppfyller de krav som finns att läsa i våra riktlinjer finns det möjlighet att ansöka eller erbjudas att sluta ett marknadsföringsavtal.
En förening/aktör kan ansöka om att teckna marknadsföringsavtal och Borlänge kommun har rätt att besluta vilka som får avtalet utifrån kriterierna nedan. Borlänge kommun kan ge marknadsföringsavtal till föreningar/aktörer som inte själva har ansökt men som uppfyller kriterierna.
Borlänge kommun tecknar marknadsföringsavtal i syfte att stärka bilden av Borlänge sett ur ett besöksnäringsperspektiv. Marknadsföringsavtalen följer våra kommunikationsriktlinjer som handlar om att Borlänge ska förknippas som en trevlig stad, att Borlänge inte är vilken stad som helst och den ska spegla en trevlig och bra bild av Borlänge.
Avtalet innebär ett åtagande från båda parter att samarbeta väl kring kommunens och parternas gemensamma utveckling.
Ansökningar utvärderas utifrån följande kriterier:
- Internationellt och/eller nationellt intresse
- Antalet besökare/deltagare
- Synlighet och räckvidd/antal följare i sociala medier
- Synlighet som bedöms att få mycket uppmärksamhet i medier
- Turistekonomiska värden (besöksnätter, restaurangbesök etc.)
Föreningen/aktören ska ha en ordnad ekonomi utan obetalda räkningar hos Borlänge kommun, Skatteverket eller Kronofogden.
För att bli aktuell för marknadsföringsavtal ska föreningen/aktören i hög grad bidra till att förstärka en positiv bild av Borlänge. Föreningen/aktören ska föra en god dialog med Borlänge kommun på ett respektfullt sätt och uttrycka sig positivt kring staden Borlänge.
Motprestation
Motprestationerna är olika beroende på förening/aktör och tas fram i samarbete mellan Borlänge kommun och aktören genom ett möte mellan marknadsrådet och representater från föreningen/aktören.
Exempel kan vara att Borlänge kommuns logotyp och/eller budskap ska finnas på arena eller finnas med vid större evenemang. Banner eller budskap ska finnas i-/på aktörens sociala medier och kommunens budskap eller logotyp ska finnas på matchställ-/träningskläder, poängtavlor, led-skärmar, vepor/banderoller eller transporter. Det kan också handla om en utställaryta vid evenemang eler att aktören en gång per avtalsår ska delta i aktivitet som Borlänge kommun bestämmer. Det kan också vara att aktören använder kommunens olika hashtags i sociala medier (#TrevligtFolk, #intevilkenstadsomhelst, #borlänge)
Föreningen/aktören ska alltid vara goda ambassadörer och stärka bilden av Borlänge på ett positivt sätt när föreningen och föreningens representanter kommunicerar. Eventuella kostnader i samband med motprestationer bekostas av mottagaren av marknadsföringsavtalet.
Uppföljning
En enkel, skriftlig redovisning skickas till Borlänge kommun i januari nästkommande år utifrån de motprestationer som överenskommet mellan föreningen/aktören och Borlänge kommun. Till detta ingår 2-4 högupplösta bilder från verksamheten som Borlänge kommun får använda i marknadsföringssyfte.
Föreningar/aktörer som haft marknadsföringsavtal föregående år måste lämna in uppföljning innan det är möjligt att söka marknadsföringsavtal nästkommande år.
Ansökningsprocess
- Ansökningar behandlas en gång per år
- 2024 års ansökan skickas in senast 14 juni 2024
- Avtalen skrivs per kalenderår
Representanter från kommunikation- och näringsliv samt kultur- och fritidsenheten i Borlänge kommun gör ett urval.
Representanter från Borlänge kommun för en dialog med aktören om önskade motprestationer. Föreningen/aktören får gärna själv komma med förslag på motprestationer som man bedömer ger kommunen god synlighet och marknadsföring.
Utbetalning
Utbetalning sker när avtalet är påskrivet av båda parter och inkommit till Borlänge kommun. Eventuell reklamskatt betalas av föreningen/aktören.
Upphörande av avtal
Borlänge kommun äger rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan, efter skriftlig erinran om föreningen/aktören inte har levererat överenskomna motprestationer.
Detta avtal upphör att gälla med omedelbar verkan om någon från föreningen/aktören fälls för att ha nyttjat förbjudna droger och det visar sig att föreningen/aktören brustit i kontrollen. Likaså upphör avtalet om föreningen/aktören brustit i frågor rörande skatter, sociala avgifter etc.
- Ingen giltig användare vald.