Ansök till en utbildning

Inom Dalarna kan du ansöka till yrkesutbildningar i alla kommuner. Här kan du läsa mer om hur ansökan går till.

Så här gör du din ansökan

  • Gör din ansökan hos den kommun där utbildningen anordnas. Ansök genom det ansökningssystem som kommunen tillhandahåller. Se till att din ansökan är komplett med samtliga dokument på det sätt kommunen beskriver. Vissa kommuner kräver – förutom tidigare betyg – även andra dokument så som CV, personligt brev, körkort eller andra intyg. Det kan ibland ta tid att få tag på alla betyg och intyg, så se till att vara ute i god tid.
  • Om du inte bor i kommunen som anordnar yrkesutbildningen ska du skicka eller lämna in kopia på ansökan även till din hemkommun. Se informationom om hur du ska göra på vuxenutbildningens del av din hemkommuns hemsida.
  • Din hemkommun beslutar om de (genom så kallad interkommunal ersättning) ska betala för utbildningen och lämnar därefter besked till dig och kommunen som anordnar utbildningen du sökt.
  • Observera att det är viktigt att vara ute i god tid om du vill ansöka till en yrkesutbildning i en annan kommun än den du bor i. Detta för att beslut ska hinnas med innan antagning till utbildningen görs.

Urval av behöriga sökande

Om det är fler ansökningar än platser i utbildningen görs urval utifrån Skolverkets riktlinjer. Alla behöriga sökande prioriteras enligt ordningen nedan:

  1. önskar fullfölja studier som den sökande har påbörjat enligt en upprättad individuell studieplan
  2. inte har uppnått kraven för en gymnasieexamen eller genomgått någon utbildning som motsvarar utbildning i gymnasieskolan
  3. är eller riskerar att bli arbetslös
  4. behöver utbildningen för pågående yrkesverksamhet, eller
  5. behöver utbildningen för planerat yrkesval