Borlänge kommuns logotyp
bankkort bakficka.

Konsumentvägledning

Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta vår konsumentvägledare vid Konsument Borlänge.

Konsument är du när du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag. Vi lämnar alltså inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.

Som boende i Borlänge kan du få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag.
  • Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om instanser där ditt ärende kan prövas.
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, val av telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare.

Några goda råd

Tänk efter en extra gång innan du genomför ett köp.

  • Läs avtalet, även det finstilta, innan köpet
  • Även muntliga avtal är bindande!
  • Tänk på att fjorton dagars ångerrätt kanske inte alltid gäller, till exempel vid så kallad hybridförsäljning, då en "monter" finns permanent placerad i ett köpcenter. Där är rättsläget ännu oklart
  • Upprätta ett skriftligt avtal med hantverkare
  • Spara ALLTID kvittot! Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år efter köpet
  • Betala alla räkningar i tid, det vill säga några bankdagar innan förfallodagen
  • Fundera på om du räknas som konsument eller näringsidkare vid ditt köp, som konsument har du större möjligheter att exempelvis ångra ett köp.

Signatur krävs vid telefonförsäljning

Från och med den 1 september 2018 måste du godkänna köp från telefonförsäljare genom din skriftliga eller digitala signatur.

Konsumentvägledare
Kristina Axelsson
kommun@borlange.se
0243 - 740 00