Borlänge kommuns logotyp

Betalning till Borlänge kommun

Här hittar du mer information om hur du betalar fakturor från Borlänge kommun.

Betalning av faktura

Om du har fått en faktura från kommunen ska du betala till bankgironummer 575-8453. Numret står förtryckt på inbetalningsavin. Du som betalar fakturor till kommunen har även möjlighet att göra betalningen via autogiro och/eller via din internetbank med e-faktura.

Autogiro innebär att du som kund ger kommunen fullmakt att hämta fakturabeloppet på ditt bankkonto på förfallodagen. Autogiro underlättar administrationen kring betalningen både för dig och för kommunen. För de kunder som har autogiro innebär det att samtliga fakturor från kommunen omfattas av autogirodragning.

Ladda hem blankett för autogiromedgivande Pdf, 194.9 kB.

E-faktura innebär att din faktura skickas elektroniskt till din internetbank i stället för till din postlåda. Ansökan görs via din internetbank. Du kan även kombinera e-faktura med autogirobetalning.

Information om elektroniska fakturor

Du som är ansluten till en digital brevlåda – exempelvis Kivra, Billo eller Min myndighetspost – får din faktura digitalt istället för utskriven och hem till din brevlåda. Detta gäller inte dig som får fakturan till din internetbank.

Vill du få dina fakturor till en digital brevlåda?

För att få dina fakturor till en digital brevlåda behöver du ansluta dig för att ta emot digital post. Kom ihåg att slå på notiserna i brevlådans inställningar så du vet när ett nytt brev har kommit. De digitala brevlådor som finns att välja på hittar du länkar till här:

Vill du inte få våra fakturor till din digitala brevlåda?

För att inte få dina fakturor till din digitala brevlåda behöver du ändra inställningarna i din digitala brevlåda. Har du frågor måste du kontakta leverantören för din digitala brevlåda.

Du kan också anmäla dig till e-faktura via din internetbank då det går före digital post.

Frågor angående fakturans innehåll besvaras av den referens som finns på fakturan.

Betalningsdatum finns angivet på fakturan. Detta innebär att du måste planera betalningen så att den finns på kommunens konto senast på betalningsdatum.

För övriga betalningar till kommunen där OCR-nummer saknas, ska bankgiro 5349-1486 användas. Var noggrann med att ange vad betalningen avser.

Vad händer om fakturan inte betalas i tid?

Betalningspåminnelse skickas om fakturan inte är betald på förfallodagen. Inkassokrav skickas om fakturan inte betalas efter betalningspåminnelsen. Lagstadgad avgift för inkassokravet tas ut med 180 kronor.

Vid för sen betalning påbörjas ränteberäkningen direkt efter förfallodatum. Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen med gällande referensränta + 8 procent. Räntan faktureras på inkassokravet.

Borlänge kommun har tecknat avtal med Visma Financial Solutions för påminnelse- och inkassohanteringen. Det innebär att Visma i fortsättningen svarar på frågor gällande påminnelse- och inkassokrav och att Borlänge kommun hanterar frågor som rör vad fakturan avser.

Observera att du som har en digital brevlåda, exempelvis Kivra, kommer att få dina påminnelser och inkassokrav skickade dit.

Kontakta Visma om du har frågor angående betalningen av påminnelsefaktura eller inkassokrav.

E-post: kontakt.vfs.se@visma.com

Telefon: 0771-23 24 02

Om du har frågor om vad fakturan avser kontakta Borlänge kommun och i första hand referensen på fakturan, annars kontakta:

E-post: kommun@borlange.se

Telefon: 0243-740 00