Ingemar Magnusson får kulturpriset 2019

Ingemar Magnusson får ta emot Borlänge kommuns kulturpris 2019.

Kultur- och fritidsnämnden har utsett Ingemar Magnusson till årets pristagare för sina kulturgärningar i Borlänge.

Årets kulturpristagare Ingemar Magnusson gratuleras av kultur- och fritidsnämndens ordförande Maslah Omar

Bildtext: Kultur- och fritidsnämndens ordförande Maslah Omar gratulerar Ingemar Magnusson, årets kulturpristagare 2019.

Om kulturpristagaren 2019

Mot alla odds har Ingemar Magnusson, i nästan 20 år, drivit skivbutiken Folk å rock i Borlänge. Redan 1984 startade han Haga skivbörs och när han kom i kontakt med Border Music i Göteborg ledde det till att de öppnade butik i Borlänge centrum med Ingemar som anställd.

I en tuff bransch där merparten av all musik konsumeras genom streamingtjänster, har Ingemar ändå lyckats fortsätta driva sin butik. Kanske är det hans brinnande intresse för musik och personliga engagemang som har gjort detta möjligt och som dessutom gjort hans namn välkänt bland de flesta musikintresserade Borlängebor.

Att kalla Ingemar för passionerad musikälskare är ingen överdrift, vilket de flesta som besökt hans skivbutik kan vittna om. Ingemar ser det som sin skyldighet att ha ett brett sortiment med åtminstone lite musik från varje årtionde. Det ska finnas något för alla, inte bara det som för tillfället toppar listorna. På egen hand och med egna medel har han dessutom vid ett flertal tillfällen lyckats få internationella artister till Borlänge och förutom skivbutiken har han även givit ut plattor på det lilla bolaget Rock Hard.

Ingemars hängivna musikintresse har bidragit med så mycket mer än den skivbutik som fortfarande finns i Borlänge centrum. Hans mångåriga engagemang kan inte beskrivas som någonting annat än en lysande kulturgärning som bidragit till att profilera Borlänge som musikstad.

Ingemar Magnusson får ta emot priset på kommunfullmäktige den 10 december 2019.