Ann-Cecilia Thenander tilldelas årets kulturpris

Borlänge kommuns kulturpris 2021 går till musikern och sångerskan Ann-Cecilia Thenander.

Den 7 december fattade kultur- och fritidsnämnden beslut om att tilldela Ann-Cecilia Thenander Borlänge kommuns kulturpris 2021.

Ann-Cecilia Thenander har under många år arbetat med sång och musik i olika sammanhang runt om i Dalarna men framförallt i Borlänge. Hon har sjungit sedan barnsben och varit med i många olika konstellationer och sammanhang. Många har till exempel sett Ann-Cecilia i flera roller i Borlänge musikteaters produktioner, där hon även varit producent.

På senare tid är det Jazzklubben som upptagit mycket av Ann-Cecilias tid då hon både har uppträtt, varit engagerad i styrelsen och arrangerat välbesökta jazzkvällar. Hon är även med i konstfrämjandet och sitter i styrelsen för bland annat Dalarnas museum, Dalateatern och Musik i Dalarna. Hon är politiskt aktiv och har tidigare varit med i kulturnämnden i många år. Givetvis hejade vi också på Ann-Cecilia när hon charmade juryn i Talang (Tv 4) år 2018!

Motivering

Motiveringen till att Ann-Cecilia Thenander tilldelas 2021 års kulturpris lyder:

Ann-Cecilia har blivit, som hon själv uttrycker det, ”världskändis” i Borlänge genom att sprida glädje, humor, sång och musik omkring sig i nästan 70 års tid. Hon har alltid fortsatt att bjuda Borlängeborna på sin härliga personlighet, sina varma kramar, sitt samhällsengagemang och den härliga sången. Ann-Cecilia har själv varit med och delat ut många kulturpris till andra pristagare genom åren. Därför är det nu med stor glädje kultur- och fritidsnämnden äntligen får äran att tilldela 2021 års kulturpris till Ann-Cecilia Thenander, Borlänges egen sångfågel!