En äldre man sitter vid sitt stora skrivbord och tittar ner i några papper

”Jag är en kulturnörd”

Han är författare, musiker, poet, kompositör och forskare. Nu kan Borlängebon och kulturarbetaren Jörgen Dicander också titulera sig som 2022 års kulturpristagare.

– Det var mycket glädjande. Jag visste att jag var nominerad men jag tänkte att det glider väl vidare. Jag är ju en diversearbetare på kulturområdet så det var hedrande och glädjande att få det här priset, säger Jörgen Dicander, årets kulturpristagare.

Kyrkoherde med passion för kultur

Jörgen Dicander, 86 år, är uppvuxen i Stora Tuna i Borlänge, har arbetat som kyrkoherde men är mest känd för sina kulturella aktiviteter.

Redan när han var åtta år började han studera violin i Borlänge. Han har ett stort engagemang inom den svenska folkmusiken, har etablerat sig som poet, ungdoms- och fackboksförfattare och forskare. Hans två diktsamlingar "Uppståndelser" och "En stråle av mörker" har av Kulturrådet köpts in till alla bibliotek i Sverige.

Äldre man spelar koncentrerat på sin fiol

Jörgen Dicander började studera violin när han var åtta år och spelar fortfarande varje dag.

Aktiv pristagare

I över 50 år har Jörgen medverkat som förste violinist i Borlänge Orkesterförening. Han håller också egna konserter, arbetar som föreläsare och har flera forskningsprojekt på gång. Dessutom förbereder han just nu julottan i Silvbergs kyrka.

– Jag har fullt upp hela tiden. Jag är verkligen en nörd. En kulturnörd och en prästnörd, och jag kanske är en tråkig person på det viset men jag gör mina grejer, säger Jörgen Dicander.

"En riktig energiinjektion"

Det är kultur- och fritidsnämnden i Borlänge kommun som varje år delar ut kulturpris till en eller flera personer som utfört en kulturfrämjande insats. Idag fick nämndens ordförande Maslah Omar (S) äran att överraska årets pristagare. Förutom utmärkelsen får Jörgen Dicander också en prischeck på 20 000 kronor.

– Att få ett sådant här pris är en otrolig inspiration för att jobba vidare. Det är en riktig energiinjektion för mig och det kanske innebär att jag kan slutföra det jag håller på med nu, säger Jörgen Dicander.

Priset delas formellt ut på kommunfullmäktiges sammanträde den 13 december.

Två män står bredvid varandra och tittar in i kameran den ena håller en blombukett i handen

Årets kulturpristagare Jörgen Dicander överraskades av kultur- och fritidsnämndens ordförande Maslah Omar (S). "Det är en riktig energiinjektion."

Motivering till vinnaren av Kulturpriset 2022

"Med så många strängar på sin lyra är Jörgen Dicanders omfattande kulturella gärning mycket respektingivande och imponerande.

Under flera decennier har hans texter och musik berikat, inte bara Borlänge och Dalarna, utan hela landet, och detta är en bedrift som är värd att uppmärksammas.

Mot denna bakgrund vill kultur- och fritidsnämnden med glädje tilldela 2022 års kulturpris till Jörgen Dicander."

Läs mer om Kulturpriset och tidigare vinnare: Kulturpriset Öppnas i nytt fönster.