Kungen av orgel årets kulturpristagare

Han är en Sveriges främsta hammondorgelspelare, har turnerat världen över och har till och med fått ett eget program på SVT. Pierre Swärd får Borlänge kommuns kulturpris 2023.

– Det känns så jätteroligt att få det här priset. Det är inget jag gått och tänkt på, men det kom som en otroligt glad nyhet. Det får en stor betydelse för mig också. Att det finns någon som har tänkt på en och visar en förståelse för vad man gjort och håller på med, säger Pierre Swärd.

Fick sin första orgel 1968

Pierre Swärd föddes i Borlänge 1954 och började redan som nioåring att sjunga och spela gitarr i ett band. Men det var 1968 när han som 14-åring fick en egen orgel som starten för hans musikaliska resa började. Hammondorgel, piano, synthesizers och sång har följt honom genom det musikaliska livet. Han är också självlärd och har lärt sig mycket genom att spela tillsammans med andra musiker och artister.

"Orgelkungen" på SVT

Pierre har släppt flera skivor, figurerat i radio och TV-program och under hösten 2015 sändes ett entimmesprogram om honom i SVT: Orgelkungen.

– Jag har turnerat runt i världen och gjort mycket men det är väldigt kul och viktigt att få den här utmärkelsen i sin hemstad, säger Pierre Swärd.

Maslah Omar (S),ordförande i kultur- och fritidsnämnden delade ut priset till en glad Pierre Swärd under kommunfullmäktiges sista sammanträde för året.

Kommer aldrig pensioneras ifrån musiken

Borlänge kommuns kulturpris delas ut varje år till en eller flera kulturarbetare med koppling till Borlänge. Under kommunfullmäktiges sista sammanträde för året fick Pierre Swärd ta emot priset på 20 000 kronor och dessutom en chans att spela upp några låtar.

– Tidigare jobbade jag på sidan om som musikterapeut på skolor i 40 år. Det arbetet har jag pensionerat mig ifrån. Men musiken kommer jag aldrig bli pensionerad ifrån. Den kommer jag fortsätta med så länge jag har lust, tycker det är kul och orkar bära lite, säger Pierre Swärd.

Kulturprisvinnaren Pierre Swärd bjöd kommunfullmäktige på livemusik vid årets sista sammanträde.

Motivering

Pierre ska själv ha sagt: ”Jag älskar musik, mitt liv är musik, och det har det varit i hela mitt liv”, och sällan har väl en persons passion för sitt utövande varit så tydlig som i just Pierre Swärds fall. Det engagemang och den skicklighet Pierres musikaliska resa ger uttryck för är unik i sitt slag och är en bedrift som förtjänar all uppmärksamhet. Mot denna bakgrund vill kultur- och fritidsnämnden därför tacka för musiken och med stor glädje tilldela 2023- års kulturpris till Pierre Swärd.