Youtube: Miljöpriset 2020

Klicka på bilden ovan för att se klippet "Miljöpriset 2020" på Youtube.

Mångårigt engagemang för fåglar och naturvård prisas

Lars-Erik Nilsson får ta emot Borlänge kommuns miljöpris 2020 för sitt mångåriga arbete med naturvård.

Med utsikt över Rudängsmyrans våtmark fick en överraskad pristagare ta emot priset av miljönämndens vice ordförande Tommy Leppänen (S).

– Det känns stort, det gör det. Jag är rörd och det är en stor ära att få ett miljöpris, säger Lars-Erik Nilsson.

"Starkt engagemang för naturen"

Lars-Erik Nilsson får miljöpriset med motiveringen: Lars‐Erik är sedan många år ordförande för Tunabygdens Fågelklubb och har genom det uppdraget i sann folkbildaranda vunnit många människor till ett starkt engagemang för naturen. Lars-Erik har lett flera fågelinventeringar genom åren. Han har varit studiecirkelledare under många år och sprider fågelkunskap genom exkursioner och öppna möten. Han har också varit en viktig samordnare och inventerare i arbetet med Gyllbergens Skogsrike, som har resulterat i en värdefull skrift som publicerades i mars 2020.

Prisas med 20 000 kronor

Förutom att Lars-Erik Nilsson kan titulera sig miljöprisvinnare 2020 får han också 20 000 kronor för sitt engagemang.

– Jag är ju pensionär så pengarna kan användas till allt möjligt men någonting åt naturhållet kommer de förmodligen gå till, säger Lars-Erik Nilsson.

Priset kommer delas ut under en naturvårdsutflykt med miljönämnden i september.

Kriterierna för miljöpriset är:

• Miljö-, klimat- eller naturvårdsnyttan.
  • Antal som blivit berörda av pristagarens arbete.
  • Den lokala förankringen.
  • Hur arbetet har gynnat Borlängebon.
  • Att arbetet bidragit till att sprida kunskap om miljö, klimat och natur.

Tidigare pristagare