Youtube: Miljöpriset 2021

Klicka på bilden ovan för att se klippet "Miljöpriset 2021" på Youtube.

Strutsfarm prisas för satsning på solenergi

Familjeföretaget Sahlins Struts får Borlänge kommuns miljöpris 2021 för bygget av Borlänges största solcellsanläggning.

– Det här hade vi inte väntat oss, vi är jätte jätteglada, säger Gunnar Sahlin, ägare Sahlins Struts.

Varje år delar miljönämnden ut kommunens miljöpris och i år är det familjeföretaget Sahlins Struts som prisas för sin satsning på solenergi. Under de senaste åren har de byggt upp den största solcellsanläggningen i kommunen på cirka 1300 kvadratmeter takyta.

– Den stora solcellsanläggningen är viktig för klimatomställningen och väldigt inspirerande. Sahlins Struts är riktiga förebilder och väl värda ett miljöpris, säger Elina Brodén (MP), ordförande miljönämnden.

Miljömedveten sedan födseln

Förutom ära och uppmärksamhet Sahlins Struts 20 000 kronor i prispengar.

– Det är jätteroligt att få uppmärksamhet för våra tankar. För vi tänker mycket miljö. Gunnar han gick miljökurs redan 1968 och har haft det intresset sedan han föddes. Så det är jättekul att få den uppmärksamheten, säger Kerstin Sahlin ägare Sahlins Struts.

Miljöpriset och tidigare vinnare Öppnas i nytt fönster.

En kvinna som håller i en blombukett och två män håller om varandra och ser glada ut med strutsar i bakgrunden

Kerstin Sahlin, sonen Martin Sahlin och Gunnar Sahlin

Miljöpriset 2021

Sahlins Struts tilldelas Borlänge kommuns miljöpris 2021 för sin satsning på solenergi. Sahlins Struts har de senaste åren byggt upp den hittills största solcellsanläggningen i kommunen, på ca 1300 kvadratmeter takyta. Genom det visar de möjligheterna med förnybar energi och bidrar till klimatomställningen. Sahlins Struts är ett stort besöksmål i kommunen, vilket gör att alla som besöker gården kan se delar av solcellsanläggningen, som därigenom blir en viktig inspirationskälla och förebild i klimatarbetet. I företagets filosofi ingår bland annat att ”Allt ska tas tillvara och inget får förfaras”. Därigenom gör företaget också värdefulla insatser för klimatomställningen och miljön.