Publicerad:

Projekt Villazero tilldelas Borlänge kommuns miljöpris 2022. Från vänster i bild: Daniel Johansson, 2:e vice ordförande, miljönämnden; Gabriella Hagman, VD Mondo Arkitekter; Kristina Hansen, VD Structor Byggteknik Dalarna; Gunnar Jönsson, VD Fiskarhedenvillan; Elina Brodén, miljönämndens ordförande; Tommy Leppänen, 1:e vice ordförande, miljönämnden.

Villazero får Borlänge kommuns miljöpris 2022

Villazero, Sveriges första koldioxidneutrala småhus, står nu klart i Borlänge. Den 13 maj 2022 presenterades och summerades hela projektet på Dalarna Science Park. I samband med detta fick initiativtagarna också veta att projektet tilldelas Borlänge kommuns miljöpris 2022.

Villazero är ett utvecklingsprojekt med tydligt fokus på hållbarhet, men även jämställdhet. Fiskarhedenvillan, Mondo Arkitekter och Structor Byggteknik Dalarna har sedan 2020 drivit projektet tillsammans med stöd ifrån Region Dalarna. Projektet har fått stor uppmärksamhet och har redan tidigare fått olika former av utmärkelser, till exempel Solenergipriset från Svensk Solenergi för ”Årets anläggning”. Men, i samband med dagens presentation fick initiativtagarna även ta emot Borlänge kommuns miljöpris 2022.

– Nej, men har vi!? Åh, vad roligt! sa pristagarna när miljönämndens ordförande i första pausen överraskade vinnarna och berättade att de tilldelats miljöpriset 2022, med nedanstående motivering.

Miljöpriset 2022 – motivering

Borlänge kommuns miljöpris år 2022 tilldelas projektet Villazero, Sveriges första koldioxidneutrala småhus. Villazero är ett utvecklingsprojekt som Fiskarhedenvillan, Mondo Arkitekter och Structor Byggteknik Dalarna driver. Syftet är att bygga ett koldioxidneutralt småhus i Borlänge. Huset står nu färdigt, det är byggt med trägrund och trästomme, har solceller, är storleksmässigt anpassat för att inte ge för högt klimatavtryck, med mera.

Detta samarbete visar på en stark vilja hos de drivande företagen att åstadkomma förändring. Det har varit ett lärprojekt för dem och ett syfte har också varit att sprida kunskapen till andra i byggbranschen. Villazero har uppmärksammats i olika sammanhang både lokalt, nationellt och globalt, vilket gör att resultatet får stor spridning.

Pristagare av Borlänge kommuns miljöpris 2022.

Pristagarna lyssnar till motiveringen till att de tilldelas Borlänge kommuns miljöpris 2022.

– Det har varit roligt och spännande att följa Villazero, från idé till att huset nu står färdigt. Jag är tacksam över att de valde att bygga huset i Borlänge och stolt över att Sveriges första koldioxidneutrala småhus nu finns i vår kommun. Det är en väldigt bra förebild med massor av nya och smarta lösningar, säger Elina Brodén (MP), ordförande i miljönämnden.

I målbeskrivningen för projektet står att man velat koncentrera sig på de mål i Agenda 2030 där man har ett särskilt ansvar och kan göra skillnad, vilket lett till att man fokuserat på två huvudområden: att minska koldioxidutsläppen och skapa en mer jämställd byggbransch.

Certifieringen NollCO2 och att huset är Svanenmärkt är ett bevis på att Villazero nått hållbarhetsmålet att minska koldioxidutsläppen och bli Sveriges första koldioxidneutrala småhus. Målsättningen att skapa en mer jämställd byggbransch bör kanske bedömas i ett mer långsiktigt perspektiv, men visst visar bygglaget bakom Villazero – i stort sett bestående av enbart kvinnor – att kvinnor också hör hemma och kan ta plats inom den mansdominerade byggbranschen.

Den officiella prisutdelningen sker vid kommunfullmäktiges sammanträde den 21 juni.

Mer information om projektet, inklusive bilder och filmer på huset, hittar du på fiskarhedenvillan.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.