Person håller leende i blombukett och ett inramat diplom med rubriken Miljöpris 2023

Han visar Borlängeborna vägen till ett rikt friluftsliv

Olli Niemelä, grundare av Facebookgruppen ”Uteliv Borlänge” tilldelas Borlänge kommuns miljöpris 2023.

– Det känns ärofullt och kul att arbetet uppskattas. Det är ett kvitto på att Uteliv Borlänge funkar och gör det den ska. Så det känns väldigt fint att ta emot det här priset, säger Olli Niemelä.

Varje år delar Borlänge kommun ut miljöpris till en person, förening eller företag i Borlänge kommun som på ett betydande sätt bidragit till ökad miljö- eller klimatnytta eller ökat naturvärde, lokalt eller globalt.

"En samlande kraft för naturintresserade"

Olli Niemelä tilldelas 2023 års pris med motiveringen:

Olli Niemelä har med Facebookgruppen ”Uteliv Borlänge” skapat ett rikt forum för natur och friluftsliv i Borlänge med ett stort och växande antal medlemmar. I dagsläget har gruppen 7800 medlemmar och är därmed en av landets större lokala sidor med natur- och friluftsfokus. Olli har under flera år verkat som en samlande kraft för naturintresserade i Borlänge. På ett trevligt och välkomnande sätt sprider han kunskap och delar med sig av sitt engagemang. Ollis arbete är en viktig insats för Borlängebornas möjlighet att ta del av ett rikt friluftsliv i kommunen.

Två personer står bredvid varandra med blommor, ett diplom och en prischeck på 20 000 kronor.

Miljö- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Juha Nieminen Jusola (S), delade ut priset till årets miljöpristagare Olli Niemelä.

Vill få fler att komma ut i naturen

– Jag vill visa upp vilken fin natur och miljö vi har i Borlänge. Det känns som att den hamnar lite i skymundan ibland. Jag vill också få fler att komma ut för uteliv är ju någonting som är bra för alla, säger Olli Niemelä.

I samband med kommunfullmäktiges sista möte innan sommaren fick Olli Niemelä ta emot hyllningar, blommor och en prischeck på 20 000 kronor.

– Ungefär 10 procent av Borlänge kommuns invånare är medlemmar i Uteliv Borlänge och en del av prispengarna kommer såklart gå tillbaka till gruppen, säger Olli Niemelä.