Äldreomsorgens hjältar prisades

Raggarcruising och pubkvällar är bara något av det som Anki Tjulander och Lena Lindkvister hittat på för äldre i Borlänge.

"Fisketurer, raggarcruising, pubkvällar, älgjakt, festivaler med mera. Inget verkar omöjligt! "

Så lyder en del av motiveringen till årets omsorgspris som går till Lena Lindkvister och Anki Tjulander. De båda arbetar som inspiratörer inom äldreomsorgen och får dela på 25 000 kronor.

- Vårt arbete är underbart. Vi får träffa otroligt mycket härliga människor, säger inspiratör Lena Lindkvister.

Lena Lindkvister och Anki Tjulander arbetar heltid med att skapa aktiviteter för äldre på Borlänge kommuns olika boenden. Det hela startade som ett projekt 2008 och 2010 blev projektet permanent.

- Det är inte så vanligt med sådana här tjänster i andra kommuner. Vi är fantastiskt glada över att vi får möjlighet att arbeta med det här, säger Lena Lindkvister.

Närmast på programmet står nostalgiträffar med visning av gamla bilder från Borlänge. Det blir också pubkvällar på Tunagården och Hällsjöhemmet.

- Det är full fart hela tiden, säger Lena Lindkvister.

Omsorgspriset 2015 delades ut på tisdagens kommunfullmäktige. Då delades också 2015 års pedagogiska pris ut. 15 000 kronor går till läraren Anneli Wessman som engagerar sig mycket för nyanlända elever. Lärarna Stefan Fredriksson och Daniel Ericsson får dela på 10 000 och prisas för sitt arbete undervisningskonceptet ANDT som ska minska elevers användning av alkohol, tobak, doping och tobak.