Youtube: Omsorgspriset 2020

Klicka på bilden ovan för att se klippet "Omsorgspriset 2020" på Youtube.

"Vi är så tacksamma för det här priset"

För deras engagemang att hjälpa brukare ut i arbetslivet och deras positiva synsätt. 2020 års omsorgspristagare är medarbetarna på Utrekryteringen, daglig verksamhet.

– Chefen hade kallat oss till möte och då var det bäst att göra som hon sa tänkte vi. Men det var en trevlig överraskning och vi är verkligen jätteglada och tacksamma för det här priset, säger Ann-Chatrine Andersson en av årets vinnare.

"Ert arbete är fantastiskt betydelsefullt"

Förutom Ann-Chatrine Andersson består Utrekryteringen av Agneta Heinonen, Rickard Nilsson och Jenny Järnåker. Gruppen arbetar för att personer med beslut om daglig verksamhet inom LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) ska komma ut i arbetslivet. Bara under 2020 har de under året gjort det möjligt för 10 personer att gå ut i anställning med lönebidrag.

– Det är så roligt att få dela ut det här priset till just er. Ert arbete är så otroligt viktigt och innebär att personer faktiskt kan komma ut i arbetslivet, tillhöra en arbetsgrupp och tjäna egna pengar. Det är fantastiskt betydelsefullt och det är något jag brukar prata om ofta, säger Anita Nordström (S), ordförande i omsorgsnämnden.

Blommor, tårta och 25 000 kronor

Omsorgspriset har delats ut av omsorgsnämnden sedan 2013 för att uppmärksamma goda insatser inom vård och omsorg. Förutom en rejäl överraskning, tårta och uppmärksamhet får medarbetarna 25 000 kronor.

– Vi vet inte vad vi ska göra med pengarna ännu men de ska ju gå till kompetensutveckling så det kommer garanterat gå till något jättebra. Nu ska vi fika och bara njuta av den här utmärkelsen, säger Ann-Chatrine Andersson.

Motiveringen till 2020 års omsorgsprisvinnare

Denna grupp hittar alltid lösningar och är positiva till sitt arbete. De ser brukarnas individuella förmågor och har under året möjliggjort för 10 av våra brukare att gå ut i anställning med lönebidrag.

Tack vare att de har ett stort engagemang och gör det lilla extra som behövs, så ger de brukarna stora möjligheter att utvecklas på sin väg mot den reguljära arbetsmarknaden.

De ser till att det blir en mjuk övergång från Daglig verksamhet till lönebidragsanställning, genom att stötta både individen och den aktuella arbetsplatsen för lönebidraget.

Med deras öppna, positiva synsätt och entusiasm, skapar teamet arbetsglädje hos både våra brukare, anhöriga och medarbetare. De stöttar även övriga medarbetare inom Daglig verksamhet med pedagogiska tips och genom att agera bollplank i diverse frågor som rör det dagliga arbetet.

De lever verkligen upp till Borlänge kommuns värdegrund i sitt arbete. De gillar utmaningar, möter varje människa med öppenhet samt finns här för Borlängebon.