"En bekräftelse på att jag gjort någonting rätt"

Hon ser hela människan, entusiasmerar äldre och sina arbetskamrater och gör ett arbete utöver det vanliga. Johanna Berglund, undersköterska på Åkershem är 2022 års vinnare av omsorgspriset.

– Det känns jätteroligt och helt otroligt. Det är en bekräftelse på att man har gjort någonting rätt och att man inte har slitit i onödan, säger Johanna Berglund, prisvinnare och undersköterska på Åkershem.

Omsorgsprisets tionde vinnare

Omsorgspriset har delats ut sedan 2013 för att uppmärksamma goda insatser inom kommunens vård och omsorg. Johanna Berglund, som arbetat natt på Åkershem de senaste 27 åren blev den tionde vinnaren av priset och fick ta emot hyllningar av nya nämndsordföranden Marianne Henriksson (M).

– Det du gör, det är det finaste man kan göra inom vården. Du entusiasmerar både de äldre som bor här och dina arbetskamrater. Du ser inte bara den onda foten eller oron, du ser hela människan och det är ju det som hela omvårdnaden bygger på. Du har gjort så mycket mer utöver det vanliga och du behövs så otroligt mycket. Jag är jätteglad att få tilldela det här priset till dig, säger Marianne Henriksson (M), omsorgsnämndens ordförande.

"Ny kraft att kämpa ett tag till"

Den 14 februari är det officiell prisutdelning på kommunfullmäktiges sammanträde. Förutom ära, tårta och hyllningar får Johanna Berglund dessutom 25 000 kronor att använda till kompetensutveckling.

– Det här priset betyder väldigt mycket för mig. Man får ny kraft att strida och kämpa ett litet tag till, säger Johanna Berglund.

Motivering

Trots många bra nomineringar där alla delar viktiga uppdrag inom omsorgsarbetet sticker Johanna ut för kommittén då hon vägleder sina medarbetare, lär ut och gör arbetet "ännu roligare". Ett mervärde vi ser som extra viktigt.

Vidare beskrivs hon som en inkännande person och god lyssnare som ser till både de äldre och sina medarbetare. Hon ger det lilla extra i sin omvårdnad och i sin plats som kollega. Johanna beskrivs skapa trygghet hos oroliga äldre på natten och hittar på finurliga lösningar för de boende.

Pristagare genom åren

2021 Abdelkarim Darwishkriv, Hällsjöhemmet

2020 Medarbetare på Utrekryteringen, daglig verksamhet

2019 Personalen på Hessegårdens avdelning Myren

2018 Roselyne Beaugendre, undersköterska på särskilt boende Nyhöjden

2017 Personalen på gruppboendet Risbindargatan.